Jag råkade av misstag radera foton och videor från mitt SD-kort när jag flyttade filer till min Mac, och nu försöker jag ta reda på om återställning fortfarande är möjlig. Kortet har inte använts mycket sedan det hände, och de här filerna är verkligen viktiga. Jag behöver hjälp med det bästa sättet att återställa nyligen raderade filer från SD-kort på Mac innan något skrivs över.
Det första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet. Ta inga fler bilder på det. Dra inte över några nya filer till det. Formatera det inte, inte ens som ett test. Jag gjorde det misstaget en gång med ett gammalt kamerakort och det minskade hur mycket jag kunde få tillbaka.
På en Mac ligger raderade filer från ett SD-kort ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som vanligtvis försvinner först är indexposten, inte själva fildatan. Om du fortsatte använda kortet mycket efter raderingen, eller gjorde en fullständig formatering, eller om den gamla datan blev överskriven, blir återställningen snabbt sämre. Om det var en vanlig radering eller en snabbformatering är oddsen fortfarande ganska bra.
Om du vill ta den enkla vägen skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det på macOS när jag inte kände för att bråka med terminalverktyg och konstiga partitionsmenyer. Det är lättare att läsa, filförhandsvisningarna är användbara, och det hanterar RAW-fotoformat utan särskilt mycket krångel. En del jag gillade var möjligheten att först skapa en fullständig avbildning av kortet, särskilt om SD-kortet är opålitligt eller fortsätter att tappa anslutningen. Här är en snabb genomgång av delen om byte-för-byte-avbildning:
Det här skulle jag göra, steg för steg:
Sätt in SD-kortet i en kortläsare och anslut det till din Mac.
Öppna Disk Drill och välj SD-kortet, inte din Mac-enhet av misstag.
Kör den fullständiga skanningen. Låt den bli klar. Om du avbryter den för tidigt kan bra saker ibland förbli oupptäckta.
Förhandsgranska det den hittar så att du inte återställer skräp.
Spara de återställda filerna på din Macs interna enhet eller en annan extern disk.
Viktig sak. Återställ inte filerna tillbaka till samma SD-kort. Om du skriver återställd data till det kan du skriva över bilder som du ännu inte har återställt. Jag har sett folk göra så en gång och sedan undra varför halva kortet kom tillbaka korrupt.
Om du vill ha ett gratisalternativ nämns PhotoRec av en anledning. Det är fult, fungerar på ett grovhugget sätt och känns som programvara från ett annat decennium. Fortfarande bra. På skadade eller korrupta kort plockar det ibland fram filer som andra verktyg missar. Nackdelen är röran. Filnamn är ofta borta, mappar är borta, och du får sitta och sortera en hög med återställda filer för hand.
Om själva kortet beter sig dåligt är det en annan historia. Om det kopplar från varannan minut, ger läsfel, ger ifrån sig konstiga ljud genom kortläsaren eller om din Mac knappt känner av det, skulle jag sluta pressa det. Då skulle jag luta åt en återställningsverkstad. Upprepade skanningsförsök på ett kort som håller på att gå sönder kan göra saker värre, och det lärde jag mig på det irriterande sättet.
Ja, återställning är fortfarande möjlig om SD-kortet har fått få eller inga nya skrivningar efter raderingen. På flashmedia tar radering vanligtvis bort filposten först. Foto- och videodata ligger ofta kvar tills ny data skriver över dem. Så din timing är ganska bra.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda kortet. Jag håller inte helt med om att direkt hoppa till upprepade fullständiga skanningar om kortet är instabilt. Kontrollera först kortet i Skivverktyg på din Mac. Om det monteras korrekt och visar rätt storlek är dina chanser bättre. Om det kopplas från, får Finder att hänga sig eller läses långsamt, skapa först en avbild av kortet och arbeta från avbilden.
Kontrollera också den uppenbara saken som folk missar. Om raderingen skedde under en flytt i Finder kan vissa filer fortfarande finnas på din Mac i Papperskorgen, Bilder-importer eller en temporär mapp från appen du använde. Det låter dumt, men jag har sett folk lägga timmar på att skanna ett kort efter filer som redan ligger på Macen.
För återställningsprogram på macOS är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar SD-kort, förhandsvisar många foto- och videoformat och är lätt att sortera igenom. Om du vill ha en enkel guide är den här videon användbar: se hur återställning av Mac SD-kort fungerar steg för steg. Om du söker runt efter den bästa Mac-programvaran för dataåterställning för raderade foton och videor dyker Disk Drill upp ofta av en anledning.
En sak till. Om dina videor kommer tillbaka men inte går att spela upp, återställ dem ändå. Korrupta videohuvuden är vanliga efter radering, och reparationsverktyg kan ibland fixa dem senare. Hoppa inte över de filerna i förhandsvisningen om de ser trasiga ut först. Det är ett misstag som folk gör.
Ja, återställning är absolut fortfarande möjlig om kortet inte har använts mycket sedan raderingen. Den delen spelar större roll än folk tror.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @ombrasilente, men jag skulle lägga till en sak som de egentligen inte betonade tillräckligt: om filerna raderades under en Finder-flytt till din Mac, kontrollera om överföringen delvis slutfördes innan du går all in på återställningsläge. Ibland finns bilderna redan på Macen, bara utspridda över Hämtade filer, Bilder, importer i Bilder-biblioteket eller till och med en annan användarmapp. Finder-kopierings-/flyttjobb kan misslyckas på konstiga, halvfärdiga sätt.
Lita heller inte på att SD-kortet ser tomt ut. Flashlagring ljuger rätt obekymrat efter radering. Filtabellen ändras först, de faktiska blocken ligger ofta kvar tills de skrivs över.
Jag skulle göra så här:
- kontrollera först om importerade/kopierade versioner finns på din Mac
- skapa sedan en skrivskyddad avbildning av SD-kortet om möjligt
- skanna avbildningen, inte själva kortet
- återställ till en annan enhet
Det är där Disk Drill är användbart på Mac. Säger inte att det är magiskt, men för återställning av SD-kort på Mac är det ett av de mindre frustrerande verktygen, särskilt för foton och videor. Om filerna är nyligen raderade och kortet inte återanvändes är chanserna ganska goda. Om det formaterades är det fortfarande möjligt. Om det användes om mycket, då blir det snabbt riktigt illa.
En sak till som folk hoppar över: testa återställda videor även om miniatyrerna ser bra ut. Videokorruption gillar att gömma sig tills uppspelningen når den skadade delen.
Om du vill ha mer verklighetsnära diskussion har den här Facebook-grupptråden om tips för dataåterställning på Mac och SD-kort också några användbara råd.
Så, den korta versionen: ja, återställning av SD-kort på Mac för nyligen raderade filer är fullt möjligt. Sluta bara använda kortet nu och prova inte olika saker på det. Det är där folk brukar göra det värre.