Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd waarop belangrijke foto’s, video’s en documenten stonden, en nu is alles weg. Ik probeer uit te zoeken of gegevensherstel van een SD-kaart mogelijk is na formatteren en welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat de bestanden voorgoed verloren gaan. Alle hulp met de beste herstelopties zou echt veel voor me betekenen.
Ik heb dit ooit eens meegemaakt met een SD-kaart na een shoot, en ja, dat misselijke gevoel is echt. Ik formatteerde de hele kaart terwijl ik eigenlijk één waardeloze clip wilde verwijderen. Het leek alsof alles verloren was. Dat was niet zo.
De meeste SD-kaarten in camera’s, drones, telefoons en pc’s krijgen een snelle formattering. Wat ik zag nadat ik me erin had verdiept, is simpel. De bestanden staan vaak nog steeds op de kaart. Het apparaat verwijdert de verwijzing ernaartoe en markeert de ruimte als vrij. Je foto’s en video’s blijven daar staan totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven.
Het eerste wat je moet doen: stop nu met het gebruiken van de kaart.
Maak geen extra foto’s.
Neem geen extra video op.
Haal de kaart uit het apparaat.
Als de kaart een vergrendelschakelaar heeft, schuif die dan op vergrendeld.
Dit deel is het belangrijkst. Nieuwe schrijfacties maken herstel onmogelijk.
Je hebt een computer en een herstelprogramma nodig. Sla CHKDSK en willekeurige oplossingen via de opdrachtprompt over. Ik probeerde die jaren geleden op een andere kaart en kwam nergens. Die tools zijn bedoeld voor problemen met het bestandssysteem. Een geformatteerde kaart is een ander soort puinhoop.
Wat voor mij het beste werkte, was [Disk Drill](https://www.cleverfiles.com/lp/data-recovery-software.html). Daarmee had ik betere resultaten met videobestanden, vooral opnames van actioncams en drones. Veel gratis tools haalden clips in stukken terug, of gaven me bestanden die er prima uitzagen maar niet openden. Disk Drill ging daar beter mee om, vooral dankzij de modus Geavanceerd cameraherstel. Je kunt er ook bestanden mee bekijken voordat je ze opslaat, wat me tijd bespaarde.
Als je de gratis route wilt nemen, is PhotoRec het bekijken waard. Ik heb het ooit gebruikt op een oude microSD. Het vond veel, maar het proces voelde stroef. Interface met veel tekst. Bestandsnamen weg. Mappenstructuur ook weg. Je eindigt ermee dat je met de hand een berg herstelde bestanden moet sorteren, en daar ben je snel klaar mee.
Wat ik hierna zou doen:
1. Stop de SD-kaart in een kaartlezer en sluit die direct aan op je Mac of Windows-pc.
2. Installeer de herstelsoftware op de schijf van je computer, nooit op de SD-kaart.
3. Scan de geformatteerde kaart.
4. Als de ontbrekende bestanden video’s zijn, gebruik dan Geavanceerd cameraherstel als de app dat aanbiedt.
5. Bekijk vooraf wat er gevonden wordt en controleer of de bestanden openen.
6. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Als je niet over de kaart heen hebt opgenomen, zijn je kansen nog steeds redelijk. Laat de kaart onaangeroerd, voer één zorgvuldige scan uit en controleer de voorbeelden voordat je alles herstelt.
Je hebt nog steeds een kans, als het formatteren snel was en je geen nieuwe gegevens naar de kaart hebt geschreven. Volledig formatteren is erger. TRIM-ondersteuning op sommige nieuwere apparaten is ook slechter. Als de kaart uit een Android-telefoon of een Switch kwam, dalen de herstelkansen snel.
Ik ben het met @mikeappsreviewer over één punt eens, stop met het gebruiken van de kaart. Ik ben het er niet mee eens om maar één scan te doen. Als het eerste hulpmiddel bestandssignaturen mist, vindt een tweede scanner soms meer, vooral voor documenten en ongebruikelijke videoformaten.
Wat helpt:
1. Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart. Gebruik USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd op Mac/Linux.
2. Herstel vanaf de image, niet vanaf de kaart. Dit voorkomt extra slijtage en leesfouten.
3. SMART controleren is bij de meeste SD-kaarten geen optie, let dus op trage leesacties of verbrekingen van de verbinding. Dat zijn aanwijzingen voor falend flashgeheugen.
4. Als de bestanden erg belangrijk zijn, sla dan doe-het-zelf over en stuur het naar een lab voordat je tien apps probeert.
Qua software is Disk Drill degelijk en makkelijk om doorheen te sorteren. R-Studio en UFS Explorer doen het meestal beter met beschadigde bestandssystemen en gemengde partities, al kosten ze meer en voelen ze minder gebruiksvriendelijk aan. PhotoRec is goed voor raw carving, maar bestandsnamen zijn verloren.
Als je een stapsgewijze video wilt, dan is deze herstelgids voor geformatteerde SD-kaarten voor foto's, video's en documenten de moeite waard.
Kort gezegd, ja, herstel is vaak mogelijk na formatteren. Niet altijd. Je volgende schrijfactie is de vijand, dus stop de kaart niet terug in de camera.

Ja, soms. Alles? Dat is het deel dat mensen niet graag horen: misschien niet.
Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over het idee van één zorgvuldige scan. Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik eigenlijk **één herstelpoging per methode** doen, niet per kaart. Dat betekent: bescherm de kaart eerst en test daarna herstel vanaf een image-kopie, zodat je meer dan één tool kunt proberen zonder steeds opnieuw aan het origineel te zitten. @sonhadordobosque noemde dat al, en ik denk dat dat de slimmere aanpak is als de gegevens echt belangrijk zijn.
Een paar extra dingen die mensen vergeten:
- **Controleer of de kaart versleuteld was** vóór het formatteren. Als deze afkomstig was van bepaalde Android-instellingen of app-specifieke opslag, kunnen herstelde bestanden onbruikbaar terugkomen zonder de context van het originele apparaat.
- **Volledig formatteren versus snel formatteren maakt veel verschil.** Een snelle format laat vaak herstelbare gegevens achter. Een volledige format meestal niet.
- **Documenten zijn soms lastiger dan foto's.** JPEG's en MP4's laten herkenbare signaturen achter. Willekeurige Office-bestanden kunnen veel minder voorspelbaar zijn als de bestandssysteeminformatie weg is.
- **Vertrouw niet alleen op het aantal bestanden.** Als een tool zegt gevonden 12.000 bestanden, zegt dat niets als de helft beschadigde miniaturen, fragmenten of cache-rommel zijn.
Wat ik zou doen:
1. Stop uiteraard met het gebruiken van de SD-kaart.
2. Maak er eerst een image van.
3. Scan de image met iets gebruiksvriendelijks zoals **Disk Drill**.
4. Als de resultaten zwak zijn, probeer dan een second opinion met een meer forensische tool.
5. Herstel naar een andere schijf en open daarna de bestanden echt en test de video's volledig.
Als dit een camera-SD-kaart was en je die in de camera hebt geformatteerd, zijn je kansen meestal beter dan mensen denken. Als het een telefoon/microSD was met nieuwer flash-geheugen gedrag, kunnen de kansen snel afnemen.
Deze thread kan ook helpen als je meer praktijkvoorbeelden wilt: discussie over herstel van geformatteerde SD-kaarten voor foto's en video's
Korte versie: **gegevensherstel van een SD-kaart na formatteren is vaak mogelijk, maar niet gegarandeerd**. Als er nog niets overheen is geschreven, heb je nog steeds een reële kans.

Niet om dwars te zijn, maar ik ben minder optimistisch over het deel alles terugkrijgen dan @sonhadordobosque, @yozora en @mikeappsreviewer. Herstel na formatteren is vaak mogelijk, ja. Volledig herstel met originele namen, mappen, intacte video's en elk document? Daar wordt de realiteit meestal rommelig.
Een paar dingen die niemand genoeg benadrukte:
- Capaciteit is belangrijk. Grote SD-kaarten die bijna vol zijn, hebben vaker gefragmenteerde video's.
- Bestandstype is belangrijk. RAW-foto's en JPG's zijn meestal beter te herstellen dan DOCX-, PSD- of databasebestanden.
- Het apparaat is belangrijk. Sommige camera's doen een zeer lichte formattering. Sommige telefoons zijn veel minder vergevingsgezind.
- Goedkope of neppe SD-kaarten maken de hele situatie onduidelijker, omdat sommige ontbrekende gegevens in de eerste plaats nooit correct zijn weggeschreven.
Eén ding dat ik zou doen voordat ik software ga proberen, is controleren of de kaart nu de verwachte volledige capaciteit en het juiste bestandssysteem toont. Als hij ineens een vreemde grootte aangeeft, opnieuw om initialisatie vraagt of tijdens het lezen de verbinding verbreekt, heb je mogelijk met hardwareproblemen te maken en niet alleen met een formatteringsgebeurtenis.
Wat tools betreft, is Disk Drill een redelijk eerste startpunt omdat de interface eenvoudig is en de previews nuttig zijn.
Voordelen:
- eenvoudig te gebruiken
- goede bestandsvoorvertoning
- degelijk voor algemeen herstel van foto's en video's
- minder intimiderend dan forensische tools
Nadelen:
- kan prijzig zijn, afhankelijk van wat je nodig hebt
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- niet altijd de beste keuze bij zwaar beschadigde bestandssystemen
- herstelde namen en mappen zijn na formatteren niet gegarandeerd
Als Disk Drill tekortschiet, betekent dat niet altijd dat de bestanden verdwenen zijn. Het kan ook betekenen dat de structuur van de kaart te beschadigd is of dat de bestanden zodanig gefragmenteerd waren dat op signaturen gebaseerd herstel ermee worstelt.
Dus ja, gegevensherstel van een SD-kaart na formatteren is mogelijk. Alles terug is ook mogelijk, alleen niet iets wat ik zou beloven. Hoe minder je na het formatteren met de kaart hebt gedaan, hoe beter je kansen zijn.