Alle musikkfilene mine forsvant fra en ekstern harddisk, har dette skjedd med noen andre også?

Den eksterne harddisken min viser plutselig musikkmappen som tom, og flere år med MP3-filer og spillelister ser ut til å være borte. Disken slår seg fortsatt på, men jeg er ikke sikker på om filene ble slettet, skjult eller ødelagt. Har noen opplevd manglende musikkfiler på en ekstern harddisk og funnet en måte å gjenopprette dem på?

Jeg havnet i nesten det samme rotet med en ekstern disk. Koblet den til, åpnet den, og en haug med mapper hadde forsvunnet. Min første tanke var selvfølgelig at jeg hadde slettet mine egne filer. Det viste seg at disken hadde filsystemskade, og mesteparten av dataene lå fortsatt der. Så jeg ville ikke behandlet manglende mapper som en dødsdom ennå.

Første ting, slutt å fikle med disken.

Ikke formater den. Ikke flytt nye filer over på den. Ikke kjør reparasjonsgreier med en gang. Hvis dataene dine fortsatt finnes på disken, øker hver ekstra skriving sjansen for at gjenoppretting blir vanskeligere.

Noen raske sjekker hjalp meg med å snevre det inn før jeg rørte gjenopprettingsprogramvare:

1. Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
  2. Se på brukt plass på disken. Hvis mappene dine er borte, men den fortsatt viser noe som 800 GB brukt, tok jeg det som et ganske godt tegn.
  3. Bytt USB-port eller kabel hvis disken oppfører seg rart.
  4. Hvis den kobler fra, går tregt eller gir filsystemfeil, slutt å åpne mapper igjen og igjen. Jeg gjorde det først, og det var et dårlig trekk. Flere lesinger, mer belastning.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til datagjenoppretting før jeg prøvde å reparere filsystemet. Det var den tryggeste veien i mitt tilfelle.

Verktøyet jeg brukte var Disk Drill. Oppsettet var enkelt nok:

1. Installer det på den interne disken din, ikke på den ødelagte eksterne.
  2. Koble til den eksterne disken og åpne programmet.
  3. Velg disken og trykk Søk etter tapte data.
  4. Hvis disken virker ustabil, lag et diskbilde først og skann bildet i stedet. Jeg skulle ønske flere gjorde dette. Gjentatte skanninger på en svak disk sliter på den.
  5. La skanningen fullføre. Forhåndsvis noen filer. Gjenopprett dem til en annen disk, aldri tilbake til den samme.

Jeg ville bare tenkt på reparasjon eller reformatering etter at de viktige filene er kopiert til et trygt sted.

Det finnes også tilfeller der jeg ville droppet gjør-det-selv-løsningen og overlatt det til et gjenopprettingsverksted. For meg er dette varsellampene:

1. Klikkelyder, skrapelyder eller pipelyder.
  2. Kobler fra hvert par sekunder.
  3. Dukker ikke opp på noen datamaskin.
  4. Skanninger fryser hele tiden fordi disken stadig går offline.
  5. Filene betyr for mye til prøving og feiling.

De tegnene peker mer mot maskinvarefeil enn filsystemkorrupsjon. Programvare kommer ikke til å fikse en mekanisme som holder på å dø.

Hvis du får tingene dine tilbake, ville jeg pensjonert disken. Jeg vet at noen fortsetter å bruke dem etter en skrekkopplevelse. Det gjør ikke jeg. Når en disk først begynner å miste filer, bli uleselig eller korrumpere seg selv uten noen klar grunn, er tilliten min borte. Du kan sjekke helsen med SMART-diagnostikk, men selv om rapporten ser fin ut, ville jeg bare brukt den til uviktig lagring, om i det hele tatt.

Det var det jeg gjorde. Min monterte fortsatt etter gjenopprettingen, men jeg byttet den ut likevel. Nå har jeg en ekstra sikkerhetskopi på en annen disk fordi jeg lærte dette på den irriterende måten. Ny maskinvare kostet mindre enn å gjenta panikken.

Ja, dette skjer oftere enn folk tror. En tom mappe betyr ikke alltid at filene er slettet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, slutt å bruke disken. Jeg er litt uenig når det gjelder reparasjonsverktøy. Jeg ville ikke engang utfordret skjebnen med CHKDSK tidlig hvis musikken betyr noe. CHKDSK liker å fikse ting, og noen ganger blir mappestrukturen ødelagt i prosessen. Flott for disken, dårlig for samlingen din.

Noen ting du bør sjekke først:

1. Åpne Diskbehandling og se om partisjonen fortsatt viser riktig størrelse.
  2. Sammenlign brukt plass med ledig plass. Hvis det fortsatt er opptatt plass, er MP3-filene dine ofte fortsatt der.
  3. Prøv disken på en annen PC. Jeg har sett at feil i Windows-profiler kan få mapper til å se tomme ut.
  4. Hvis spillelistene dine var i iTunes eller MusicBee, sjekk om bare biblioteksdatabasen ble ødelagt mens lydfilene fortsatt ligger der.

Hvis mappen er tom og du ikke har noen sikkerhetskopi, ville jeg gått for gjenoppretting først. Disk Drill er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av musikk fra ekstern harddisk fordi det har en tendens til å finne både slettede filer og tapte partisjoner. Gjenopprett til en annen disk. Ikke den samme. Folk gjør dette, og lurer så på hvorfor resultatene blir dårligere. Litt brutalt, men sant.

Hvis du vil ha en enkel guide, hjelper denne med å gjenopprette filer etter at en disk ble formatert eller begynte å oppføre seg rart:
se denne gjennomgangen av filgjenoppretting fra formatert harddisk

En ting til. Hvis disken din har mange år med musikk og ingen sikkerhetskopi, bør du pensjonere den etter gjenopprettingen. Disker elsker å gi ett varsel, og så kollapse senere. Har lært det på den harde måten jeg også.

Jepp, skjedde med meg med en gammel WD-disk. Mappen så helt tom ut, men plassen på disken ble fortsatt brukt, noe som fortalte meg at filene sannsynligvis fortsatt var der et sted og at Windows bare ikke viste dem riktig.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men én ting jeg ville lagt til før du hopper til reparasjon eller dype skanninger, er å sjekke om mappetillatelsene har blitt rare. Høyreklikk på musikkmappen, Egenskaper, Sikkerhet, og sørg for at kontoen din fortsatt har tilgang. Jeg har sett disker komme tilbake fra en annen PC og plutselig oppføre seg som om eieren ble endret, så mappen ser tom ut selv om dataene fortsatt er der. Sjekk også disken i en annen filbehandler, ikke bare Filutforsker. Noen ganger lyver Explorer. Seriøst.

En annen vinkel: hvis spillelistene dine også forsvant, kan lydfilene og spillelistefilene være to separate problemer. M3U, iTunes XML, MusicBee-database, alt det der kan bli ødelagt uavhengig av MP3-filene. Så ikke anta at alt forsvant på samme måte.

Hvis disken er stabil nok til å leses, ville jeg kopiert ut alle synlige filer først, og deretter brukt Disk Drill for datagjenoppretting fra ekstern harddisk og gjenopprettet til en annen disk. Hvis filnavnene betyr noe, prøv å gjenopprette tidligere heller enn senere, fordi når filsystemmetadata blir mer skadet, kan du ende opp med en gigantisk haug med lydfiler uten navn. Den delen suger skikkelig.

Også verdt å lese: diskusjoner på Reddit om beste programvare for gjenoppretting av harddisk

Hvis du får samlingen tilbake, ikke stol på den disken igjen. Tomme mapper er ofte varselskuddet, ikke hovedhendelsen.

Ja. En ting jeg ville lagt til det @yozora, @sonhadordobosque og @mikeappsreviewer allerede har dekket: sjekk om mappeinnholdet blir filtrert bort av Windows-indeksering eller en ødelagt biblioteksvisning, spesielt hvis du får tilgang til den musikken via en lagret snarvei, Hurtigtilgang eller en mappetilknytning i en medieapp. Jeg har sett tomme mapper som egentlig bare pekte til en død plassering.

Jeg er litt uenig i én del folk ofte gjentar: det er nyttig å prøve en annen PC, men jeg ville unngå for mange koble fra-koble til-sykluser hvis disken oppfører seg ustabilt. Hvis det er et sviktende kabinett eller en svak USB-bro, kan hver ny tilkobling gjøre ting verre. Noen ganger hjelper det å ta disken ut av kabinettet og koble den til på en annen måte, men bare hvis du vet hva du gjør.

Når det gjelder gjenoppretting, er Disk Drill et rimelig valg.

Fordeler:

• enkel å bruke
  • god til å finne slettet lyd og tapte mappestrukturer
  • forhåndsvisning hjelper med å bekrefte filer før gjenoppretting

Ulemper:

• dype skanninger kan ta evigheter
  • resultatene avhenger sterkt av diskens tilstand
  • gratis gjenopprettingsgrenser kan være irriterende avhengig av plattform

Hvis musikken virkelig er verdifull, ville jeg klonet disken først og deretter skannet klonen. Det er den delen mange hopper over. Gjenopprettingsprogramvare er tryggere på en kopi enn på en tvilsom original. Hvis Disk Drill ikke viser filnavn eller mapper riktig, betyr det vanligvis metadataskade, og da kjemper du mer mot diskens tilstand enn mot programvaren.

Et stort hint: hvis MP3-taggene dine overlever, men filnavnene ikke gjør det, kan du fortsatt bygge opp mye senere med verktøy for musikkbibliotek. Irriterende, men ikke håpløst.