Alle mine musikfiler forsvandt fra en ekstern harddisk, er dette sket for andre også?

Min eksterne harddisk viser pludselig min musikmappe som tom, og det ser ud til, at flere års MP3-filer og playlister er væk. Harddisken tænder stadig, men jeg er ikke sikker på, om filerne blev slettet, skjult eller beskadiget. Er der nogen, der har oplevet manglende musikfiler på en ekstern harddisk og fundet en måde at gendanne dem på?

Jeg stødte på næsten det samme rod med et eksternt drev. Jeg tilsluttede det, åbnede det, og en masse mapper var forsvundet. Min første tanke var: fint, jeg har slettet mine egne filer. Det viste sig, at drevet havde filsystemskader, og det meste af dataene lå stadig der. Så jeg ville endnu ikke betragte manglende mapper som en dødsdom.

Først og fremmest, stop med at pille ved drevet.

Formater det ikke. Flyt ikke nye filer over på det. Kør ikke reparationsværktøjer med det samme. Hvis dine data stadig findes på disken, øger hver ekstra skrivning risikoen for at gøre gendannelse sværere.

Et par hurtige tjek hjalp mig med at indsnævre problemet, før jeg rørte ved gendannelsessoftware:

1. Slå Skjulte elementer til i Stifinder.
  2. Se på brugt plads på drevet. Hvis dine mapper er væk, men det stadig viser noget i stil med 800 GB brugt, tog jeg det som et rimeligt godt tegn.
  3. Skift USB-port eller kabel, hvis drevet opfører sig mærkeligt.
  4. Hvis det afbryder forbindelsen, er ekstremt langsomt eller giver filsystemfejl, så stop med at åbne mapper igen og igen. Det gjorde jeg i starten, og det var en dårlig idé. Flere læsninger, mere belastning.

Hvis du ikke har en backup, ville jeg gå direkte til datagendannelse, før jeg prøver at reparere filsystemet. Det var den sikreste vej i mit tilfælde.

Værktøjet jeg brugte var Disk Drill. Opsætningen var enkel nok:

1. Installer det på dit interne drev, ikke på det ødelagte eksterne.
  2. Tilslut det eksterne drev, og åbn programmet.
  3. Vælg drevet, og klik på Søg efter mistede data.
  4. Hvis drevet virker ustabilt, så opret først et diskbillede og scan billedet i stedet. Jeg ville ønske, flere gjorde dette. Gentagne scanninger på et svagt drev er hårde ved det.
  5. Lad scanningen blive færdig. Forhåndsvis nogle filer. Gendan dem til et andet drev, aldrig tilbage til det samme.

Jeg ville først tænke på reparation eller omformatering, efter at de vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen.

Der er også tilfælde, hvor jeg ville stoppe gør-det-selv-sporet og overlade det til et gendannelsesværksted. For mig er det disse advarselstegn:

1. Klikkende, skurrende eller biplyde.
  2. Afbryder forbindelsen hvert par sekunder.
  3. Dukker ikke op på nogen computer.
  4. Scanninger fryser hele tiden, fordi drevet bliver ved med at gå offline.
  5. Filerne er for vigtige til forsøg og fejltagelser.

De tegn peger mere på hardwarefejl end på filsystemkorruption. Software kommer ikke til at reparere en døende mekanisme.

Hvis du får dine ting tilbage, ville jeg pensionere drevet. Jeg ved, at nogle mennesker bliver ved med at bruge dem efter én forskrækkelse. Det gør jeg ikke. Når et drev først begynder at miste filer, blive ulæseligt eller ødelægge sig selv uden nogen klar grund, er min tillid væk. Du kan tjekke dets helbred med SMART-diagnostik, men selv hvis rapporten ser fin ud, ville jeg kun bruge det til uvigtig lagring, hvis overhovedet.

Det var det, jeg gjorde. Mit blev stadig monteret efter gendannelsen, men jeg udskiftede det alligevel. Nu har jeg en ekstra backup på et andet drev, fordi jeg lærte denne lektie på den irriterende måde. Nyt hardware kostede mindre end at gentage panikken.

Ja, det sker oftere, end folk tror. En tom mappe betyder ikke altid slettede filer.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én vigtig ting, stop med at bruge drevet. Jeg er dog lidt uenig om reparationsværktøjer. Jeg ville ikke engang friste skæbnen med CHKDSK tidligt i forløbet, hvis musikken betyder noget. CHKDSK kan godt lide at “rette” ting, og nogle gange bliver din mappestruktur ødelagt i processen. Godt for drevet, dårligt for din samling.

Et par ting at tjekke først:

1. Åbn Diskhåndtering, og se om partitionen stadig viser den rigtige størrelse.
  2. Sammenlign brugt plads med ledig plads. Hvis der stadig er optaget plads, er dine MP3-filer ofte stadig der.
  3. Prøv drevet på en anden pc. Jeg har set fejl i Windows-profiler få mapper til at se tomme ud.
  4. Hvis dine playlister lå i iTunes eller MusicBee, så tjek, om det kun er biblioteksdatabasen, der er gået i stykker, mens lydfilerne stadig ligger der.

Hvis mappen er tom, og du ikke har nogen backup, ville jeg gå efter gendannelse først. Disk Drill er en af de bedre muligheder til gendannelse af musik fra ekstern harddisk, fordi det ofte finder både slettede filer og tabte partitioner. Gendan til et andet drev. Ikke det samme. Folk gør det her og undrer sig så over, hvorfor resultaterne bliver dårligere. Lidt brutalt, men sandt.

Hvis du vil have en enkel guide, hjælper denne med at gendanne filer, efter at et drev blev formateret eller begyndte at opføre sig mærkeligt:
se denne gennemgang af filgendannelse fra formateret harddisk

En ting mere. Hvis dit drev har mange års musik og ingen backup, så pensionér det efter gendannelsen. Drev elsker at give én advarsel og så bryde helt sammen senere. Det lærte jeg også på den hårde måde.

Ja, det skete for mig med et gammelt WD-drev. Mappen så helt tom ud, men pladsen på drevet blev stadig brugt, hvilket fortalte mig, at filerne sandsynligvis stadig var der et sted, og at Windows bare ikke viste dem korrekt.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men én ting, jeg ville tilføje, før du hopper direkte til reparation eller dybe scanninger, er at tjekke, om mappetilladelserne er blevet mærkelige. Højreklik på musikmappen, vælg Egenskaber, Sikkerhed, og sørg for, at din konto stadig har adgang. Jeg har set drev komme tilbage fra en anden pc og pludselig opføre sig, som om ejeren var ændret, så mappen ser tom ud, selvom dataene stadig er der. Tjek også drevet i en anden filhåndtering, ikke kun Stifinder. Nogle gange lyver Stifinder. Seriøst.

En anden vinkel: hvis dine playlister også forsvandt, kan lydfilerne og playlistfilerne være to separate problemer. M3U, iTunes XML, MusicBee-database, alt det kan gå i stykker uafhængigt af MP3-filerne. Så gå ikke ud fra, at alt forsvandt på samme måde.

Hvis drevet er stabilt nok til at blive læst, ville jeg først kopiere alle synlige filer ud og derefter bruge Disk Drill til datagendannelse fra ekstern harddisk og gendanne til en anden disk. Hvis filnavnene betyder noget, så prøv at gendanne før snarere end senere, for når filsystemets metadata bliver mere beskadiget, kan du ende med bare at få en kæmpe bunke unavngivne lydfiler. Den del er virkelig træls.

Også værd at læse: diskussioner på Reddit om den bedste software til gendannelse af harddiske

Hvis du får samlingen tilbage, så stol ikke på det drev igen. Tomme mapper er ofte advarselsskuddet, ikke hovedbegivenheden.

Ja. En ting, jeg ville tilføje til det, som @yozora, @sonhadordobosque og @mikeappsreviewer allerede har dækket: tjek, om mappeindholdet bliver filtreret fra af Windows-indeksering eller en ødelagt biblioteksvisning, især hvis du tilgår den musik via en gemt genvej, Hurtig adgang eller en medieapps mappetilknytning. Jeg har set tomme mapper, som i virkeligheden bare pegede på en død placering.

Jeg er lidt uenig i en del, som folk ofte gentager: det er nyttigt at prøve en anden pc, men jeg ville undgå alt for mange til- og frakoblinger, hvis drevet opfører sig ustabilt. Hvis det er et svigtende kabinet eller en svag USB-bro, kan hver genforbindelse gøre tingene værre. Nogle gange hjælper det at tage drevet ud af kabinettet og forbinde det på en anden måde, men kun hvis du ved, hvad du gør.

Til gendannelse er Disk Drill et rimeligt valg.

Fordele:

• nem at bruge
  • god til at finde slettet lyd og mistede mappestrukturer
  • forhåndsvisning hjælper med at bekræfte filer før gendannelse

Ulemper:

• dybe scanninger kan tage en evighed
  • resultater afhænger i høj grad af drevets tilstand
  • begrænsninger for gratis gendannelse kan være irriterende afhængigt af platformen

Hvis musikken virkelig er værdifuld, ville jeg først klone drevet og derefter scanne klonen. Det er den del, mange springer over. Gendannelsessoftware er sikrere på en kopi end på en tvivlsom original. Hvis Disk Drill ikke viser filnavne eller mapper korrekt, betyder det som regel metadata-skade, og så kæmper du mere mod diskens tilstand end mod softwaren.

Vigtigt spor: hvis dine MP3-tags overlever, men filnavnene ikke gør, kan du stadig genskabe en hel del senere med værktøjer til musikbiblioteker. Irriterende, men ikke håbløst.