Alla mina musikfiler försvann från en extern hårddisk, har detta hänt någon annan också?

Min externa hårddisk visar plötsligt min musikmapp som tom, och flera år av MP3-filer och spellistor verkar ha försvunnit. Disken startar fortfarande, men jag är inte säker på om filerna har raderats, dolts eller blivit skadade. Har någon varit med om försvunna musikfiler på en extern hårddisk och hittat ett sätt att återställa dem?

Jag råkade ut för nästan exakt samma röra med en extern hårddisk. Jag kopplade in den, öppnade den, och en massa mappar hade försvunnit. Min första tanke var förstås att jag själv hade förstört mina filer. Det visade sig att hårddisken hade skador i filsystemet, och att det mesta av datan fortfarande fanns kvar där. Så jag skulle inte se försvunna mappar som en dödsdom ännu.

Först och främst, sluta pilla med disken.

Formatera den inte. Flytta inte över nya filer till den. Kör inte reparationsgrejer direkt. Om dina data fortfarande finns kvar på disken ökar varje extra skrivning risken för att återställningen blir svårare.

Några snabba kontroller hjälpte mig att ringa in problemet innan jag rörde återställningsprogram:

1. Slå på Dolda objekt i Filutforskaren.
  2. Titta på använt utrymme på disken. Om dina mappar är borta men den fortfarande visar något i stil med 800 GB använt, såg jag det som ett ganska gott tecken.
  3. Byt USB-port eller kabel om disken beter sig konstigt.
  4. Om den kopplar från, går väldigt långsamt eller visar filsystemfel, sluta öppna mappar om och om igen. Jag gjorde det först och det var ett dåligt drag. Fler läsningar, mer belastning.

Om du inte har en backup skulle jag hoppa direkt till dataåterställning innan jag försökte reparera filsystemet. Det var den säkraste vägen i mitt fall.

Verktyget jag använde var Disk Drill. Installationen var enkel nog:

1. Installera det på din interna disk, inte på den trasiga externa.
  2. Anslut den externa disken och öppna programmet.
  3. Välj disken och klicka på Sök efter förlorad data.
  4. Om disken verkar instabil, skapa först en diskavbild och skanna avbilden i stället. Jag önskar att fler gjorde detta. Upprepade skanningar på en svag disk sliter hårt på den.
  5. Låt skanningen bli klar. Förhandsgranska några filer. Återställ dem till en annan disk, aldrig tillbaka till samma.

Jag skulle bara tänka på reparation eller omformatering efter att de viktiga filerna har kopierats till en säker plats.

Det finns också lägen där jag skulle sluta försöka själv och lämna in den till en återställningsfirma. För mig är detta varningssignalerna:

1. Klickande, skrapande eller pipande ljud.
  2. Den kopplar från varannan sekund.
  3. Den dyker inte upp på någon dator.
  4. Skanningar fryser hela tiden eftersom disken fortsätter att försvinna offline.
  5. Filerna är för viktiga för försök och misstag.

De tecknen pekar mer mot hårdvarufel än filsystemskador. Programvara kommer inte att fixa en mekanik som håller på att dö.

Om du får tillbaka dina saker skulle jag pensionera disken. Jag vet att vissa fortsätter använda dem efter en skrämsel. Det gör inte jag. När en disk väl börjar tappa filer, bli oläsbar eller korrumpera sig själv utan tydlig anledning är mitt förtroende borta. Du kan kontrollera dess hälsa med SMART-diagnostik, men även om rapporten ser bra ut skulle jag bara använda den för oviktig lagring, om ens det.

Det var vad jag gjorde. Min monterades fortfarande efter återställningen, men jag bytte ut den ändå. Nu har jag en andra backup på en annan disk eftersom jag lärde mig det här den irriterande vägen. Ny hårdvara kostade mindre än att upprepa paniken.

Japp, det här händer oftare än folk tror. En tom mapp betyder inte alltid att filer har raderats.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda enheten. Jag skiljer mig lite när det gäller reparationsverktyg. Jag skulle inte ens utmana ödet med CHKDSK tidigt om musiken är viktig. CHKDSK gillar att fixa saker, och ibland blir mappstrukturen förstörd i processen. Bra för enheten, dåligt för din samling.

Några saker att kontrollera först:

1. Öppna Diskhantering och se om partitionen fortfarande visar rätt storlek.
  2. Jämför använt utrymme med ledigt utrymme. Om utrymme fortfarande är upptaget finns dina MP3-filer ofta fortfarande kvar.
  3. Prova enheten på en annan dator. Jag har sett Windows-profilfel få mappar att visas som tomma.
  4. Om dina spellistor fanns i iTunes eller MusicBee, kontrollera om bara biblioteksdatabasen gick sönder medan ljudfilerna låg kvar.

Om mappen är tom och du inte har någon säkerhetskopia skulle jag satsa på återställning först. Disk Drill är ett av de bättre alternativen för återställning av musik från externa hårddiskar eftersom det ofta hittar både raderade filer och förlorade partitioner. Återställ till en annan enhet. Inte samma. Folk gör detta och undrar sedan varför resultaten blir sämre. Lite brutalt, men sant.

Om du vill ha en enkel guide hjälper den här med att återställa filer efter att en enhet formaterats eller börjat bete sig konstigt:
titta på den här genomgången för återställning av filer från en formaterad hårddisk

En sak till. Om din enhet har flera års musik och ingen säkerhetskopia, pensionera den efter återställningen. Enheter älskar att ge en varning och sedan krascha senare. Jag lärde mig också det den hårda vägen.

Japp, det hände mig med en gammal WD-disk. Mappen såg helt tom ut, men utrymmet på disken användes fortfarande, vilket sa mig att filerna förmodligen fortfarande fanns kvar någonstans och att Windows bara inte visade dem korrekt.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @yozora, men en sak jag skulle lägga till innan man hoppar till reparation eller djupa skanningar är att kolla om mappbehörigheterna blivit konstiga. Högerklicka på musikmappen, Egenskaper, Säkerhet, och se till att ditt konto fortfarande har åtkomst. Jag har sett diskar komma tillbaka från en annan PC och plötsligt bete sig som om ägaren ändrats, så att mappen ser tom ut trots att datan fortfarande finns där. Kolla också disken i en annan filhanterare, inte bara Utforskaren. Ibland ljuger Utforskaren. Seriöst.

En annan vinkel: om dina spellistor också försvann kan ljudfilerna och spellistfilerna vara två separata problem. M3U, iTunes XML, MusicBee-databas, allt sånt kan gå sönder oberoende av MP3-filerna. Så anta inte att allt försvann på samma sätt.

Om disken är tillräckligt stabil för att läsa från skulle jag först kopiera ut alla synliga filer och sedan använda Disk Drill för dataåterställning från extern hårddisk och återställa till en annan disk. Om filnamnen spelar roll, försök återställa förr snarare än senare, eftersom du annars, när filsystemets metadata blivit mer skadade, kanske bara får en gigantisk hög med namnlösa ljudfiler. Den delen suger rejält.

Också värt att läsa: diskussioner på Reddit om bästa programvaran för återställning av hårddiskar

Om du får tillbaka samlingen, lita inte på den disken igen. Tomma mappar är ofta varningsskottet, inte huvudhändelsen.

Japp. En sak jag skulle lägga till till det som @yozora, @sonhadordobosque och @mikeappsreviewer redan har tagit upp: kontrollera om mappinnehållet filtreras bort av Windows-indexering eller en trasig biblioteksvisning, särskilt om du öppnar den musiken via en sparad genväg, Snabbåtkomst eller en mappmappning i en medieapp. Jag har sett “tomma” mappar som egentligen bara pekade på en död plats.

Jag håller delvis inte med om en sak som folk ofta upprepar: att prova en annan dator är användbart, men jag skulle undvika för många anslut-frånkoppla-cykler om enheten beter sig instabilt. Om det är ett felande kabinett eller en svag USB-brygga kan varje återanslutning göra saken värre. Ibland hjälper det att ta ut disken ur kabinettet och ansluta den på ett annat sätt, men bara om du vet vad du gör.

För återställning är Disk Drill ett rimligt val.

Fördelar:

• lätt att använda
  • bra på att hitta raderat ljud och förlorade mappstrukturer
  • förhandsgranskning hjälper till att bekräfta filer före återställning

Nackdelar:

• djupa skanningar kan ta en evighet
  • resultaten beror mycket på enhetens skick
  • begränsningar för gratis återställning kan vara irriterande beroende på plattform

Om musiken verkligen är värdefull skulle jag klona enheten först och sedan skanna klonen. Det är den delen många hoppar över. Återställningsprogram är säkrare att använda på en kopia än på ett tveksamt original. Om Disk Drill inte visar filnamn eller mappar korrekt betyder det vanligtvis att metadata är skadade, och då tävlar du mer mot diskens skick än mot programvaran.

Viktig ledtråd: om dina MP3-taggar finns kvar men filnamnen inte gör det, kan du fortfarande bygga upp mycket igen senare med verktyg för musikbibliotek. Irriterande, men inte hopplöst.