Al mijn muziekbestanden zijn verdwenen van een externe harde schijf, is dit iemand anders ook overkomen?

Mijn externe harde schijf toont plotseling mijn muziekmap als leeg, en het lijkt alsof jaren aan MP3’s en afspeellijsten verdwenen zijn. De schijf gaat nog steeds aan, maar ik weet niet zeker of de bestanden zijn verwijderd, verborgen of beschadigd. Heeft iemand te maken gehad met ontbrekende muziekbestanden op een externe harde schijf en een manier gevonden om ze te herstellen?

Ik kwam bijna dezelfde ellende tegen met een externe schijf. Ik sloot hem aan, opende hem, en een heleboel mappen waren verdwenen. Mijn eerste gedachte was: geweldig, ik heb mijn eigen bestanden om zeep geholpen. Het bleek dat de schijf bestandssysteembeschadiging had, en de meeste gegevens stonden er nog gewoon op. Dus ik zou verdwenen mappen nog niet als een doodvonnis zien.

Het eerste: blijf van de schijf af.

Formatteer hem niet. Zet er geen nieuwe bestanden op. Voer niet meteen reparatietools uit. Als je gegevens nog op de schijf staan, vergroot elke extra schrijfactie de kans dat herstel moeilijker wordt.

Een paar snelle controles hielpen me om het beter in te schatten voordat ik herstelsoftware gebruikte:

1. Schakel Verborgen items in in Verkenner.
  2. Kijk naar de gebruikte ruimte op de schijf. Als je mappen weg zijn maar er nog steeds zoiets als 800 GB gebruikt wordt weergegeven, zag ik dat als een goed teken.
  3. Wissel van USB-poort of kabel als de schijf vreemd doet.
  4. Als hij de verbinding verbreekt, traag is, of bestandssysteemfouten geeft, stop dan met steeds opnieuw mappen openen. Dat deed ik in het begin ook en dat was geen slimme zet. Meer leesacties, meer belasting.

Als je geen back-up hebt, zou ik meteen voor gegevensherstel gaan voordat je probeert het bestandssysteem te repareren. Dat was in mijn geval de veiligste aanpak.

De tool die ik gebruikte was Disk Drill. De installatie was eenvoudig genoeg:

1. Installeer het op je interne schijf, niet op de kapotte externe.
  2. Sluit de externe schijf aan en open het programma.
  3. Selecteer de schijf en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
  4. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een schijfimage en scan die image in plaats daarvan. Ik wou dat meer mensen dit deden. Herhaalde scans op een zwakke schijf zijn zwaar belastend.
  5. Laat de scan voltooien. Bekijk een voorbeeld van enkele bestanden. Herstel ze naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde.

Ik zou pas aan reparatie of herformatteren denken nadat de belangrijke bestanden ergens veilig naartoe zijn gekopieerd.

Er zijn ook situaties waarin ik zou stoppen met zelf proberen en het zou overlaten aan een herstelbedrijf. Voor mij zijn dit de rode vlaggen:

1. Klikkende, schurende of piepende geluiden.
  2. Elke paar seconden de verbinding verbreken.
  3. Op geen enkele computer zichtbaar zijn.
  4. Scans die steeds vastlopen omdat de schijf telkens offline gaat.
  5. Bestanden die te belangrijk zijn voor proberen op goed geluk.

Die signalen wijzen eerder op hardwarefalen dan op bestandssysteemcorruptie. Software gaat een stervend mechanisme niet repareren.

Als je je spullen terugkrijgt, zou ik de schijf met pensioen sturen. Ik weet dat sommige mensen ze na één schrikmoment blijven gebruiken. Ik niet. Zodra een schijf bestanden begint kwijt te raken, onleesbaar wordt, of zichzelf zonder duidelijke reden corrumpeert, is mijn vertrouwen weg. Je kunt de gezondheid controleren met SMART-diagnostiek, maar zelfs als het rapport er goed uitziet, zou ik hem alleen nog voor onbelangrijke opslag gebruiken, als überhaupt.

Dat is wat ik deed. De mijne werd na herstel nog steeds aangekoppeld, maar ik heb hem toch vervangen. Nu houd ik een tweede back-up op een andere schijf omdat ik dit op de irritante manier heb geleerd. Nieuwe hardware kostte minder dan die paniek opnieuw meemaken.

Ja, dit gebeurt vaker dan mensen denken. Een lege map betekent niet altijd dat bestanden zijn gewist.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met het gebruiken van de schijf. Over reparatietools denk ik wel iets anders. Ik zou het lot in een vroeg stadium niet eens tarten met CHKDSK als de muziek belangrijk is. CHKDSK houdt ervan dingen te repareren en soms raakt je mapstructuur daarbij verminkt. Geweldig voor de schijf, slecht voor je collectie.

Een paar dingen om eerst te controleren:

1. Open Schijfbeheer en kijk of de partitie nog steeds de juiste grootte heeft.
  2. Vergelijk gebruikte ruimte met vrije ruimte. Als er nog steeds ruimte in gebruik is, staan je MP3’s er vaak nog op.
  3. Probeer de schijf op een andere pc. Ik heb meegemaakt dat Windows-profielproblemen mappen als leeg tonen.
  4. Als je afspeellijsten in iTunes of MusicBee stonden, controleer dan of alleen de bibliotheekdatabase kapot is gegaan terwijl de audiobestanden nog aanwezig zijn.

Als de map leeg is en je geen back-up hebt, zou ik eerst voor herstel gaan. Disk Drill is een van de betere opties voor muziekherstel van een externe harde schijf, omdat het vaak zowel verwijderde bestanden als verloren partities vindt. Herstel naar een andere schijf. Niet dezelfde. Mensen doen dit en vragen zich dan af waarom de resultaten slechter worden. Best heftig, maar waar.

Als je een eenvoudige handleiding wilt, helpt dit bij het terughalen van bestanden nadat een schijf was geformatteerd of vreemd begon te doen:
bekijk deze uitleg over bestandsherstel van een geformatteerde harde schijf

Nog één ding. Als je schijf jaren aan muziek bevat en je geen back-up hebt, vervang hem dan na het herstel. Schijven geven graag één waarschuwing en storten later alsnog volledig in. Dit heb ik zelf ook op de harde manier geleerd.

Ja, is mij ook overkomen met een oude WD-schijf. De map zag er helemaal leeg uit, maar de ruimte op de schijf werd nog steeds gebruikt, wat me vertelde dat de bestanden er waarschijnlijk nog ergens stonden en Windows ze gewoon niet goed weergaf.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @yozora, maar één ding dat ik zou toevoegen voordat je aan reparatie of diepe scans begint, is controleren of de mapmachtigingen vreemd zijn geworden. Klik met de rechtermuisknop op de muziekmap, kies Eigenschappen, Beveiliging, en zorg ervoor dat je account nog steeds toegang heeft. Ik heb schijven terug zien komen van een andere pc en dan doen alsof de eigenaar is veranderd, waardoor de map leeg lijkt terwijl de gegevens er nog steeds staan. Controleer de schijf ook in een andere bestandsbeheerder, niet alleen in Verkenner. Soms liegt Verkenner. Echt waar.

Nog een invalshoek: als je afspeellijsten ook verdwenen zijn, kunnen de audiobestanden en de afspeellijstbestanden twee aparte problemen zijn. M3U, iTunes XML, MusicBee-database, dat soort dingen kan onafhankelijk van de MP3’s kapotgaan. Ga er dus niet van uit dat alles op dezelfde manier is verdwenen.

Als de schijf stabiel genoeg is om te lezen, zou ik eerst alle zichtbare bestanden kopiëren en daarna Disk Drill gebruiken voor gegevensherstel van een externe harde schijf en herstellen naar een andere schijf. Als de bestandsnamen belangrijk zijn, probeer dan eerder dan later te herstellen, want zodra metagegevens van het bestandssysteem meer beschadigd raken, krijg je misschien alleen nog een enorme stapel naamloze audiobestanden. Dat is echt waardeloos.

Ook de moeite waard om te lezen: beste software-discussies over herstel van harde schijven op Reddit

Als je de collectie terugkrijgt, vertrouw die schijf dan niet opnieuw. Lege mappen zijn vaak het waarschuwingsschot, niet de hoofdgebeurtenis.

Ja. Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @yozora, @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer of de inhoud van de map niet wordt weggefilterd door Windows-indexering of een kapotte bibliotheekweergave, vooral als je die muziek opent via een opgeslagen snelkoppeling, Snelle toegang of een maptoewijzing in een media-app. Ik heb zogenaamd lege mappen gezien die in werkelijkheid gewoon naar een niet-bestaande locatie verwezen.

Ik ben het op één punt, dat mensen vaak herhalen, enigszins oneens: een andere pc proberen is nuttig, maar ik zou te veel in- en uitplugcycli vermijden als de schijf zich instabiel gedraagt. Als het een defecte behuizing of een zwakke USB-bridge is, kan elke herverbinding het erger maken. Soms helpt het om de schijf uit de behuizing te halen en op een andere manier aan te sluiten, maar alleen als je weet wat je doet.

Voor herstel is Disk Drill een redelijke keuze.

Voordelen:

• gemakkelijk te gebruiken
  • goed in het vinden van verwijderde audio en verloren mapstructuren
  • voorbeeldweergave helpt bestanden te bevestigen vóór herstel

Nadelen:

• diepe scans kunnen eeuwig duren
  • resultaten hangen sterk af van de gezondheid van de schijf
  • gratis herstellimieten kunnen vervelend zijn, afhankelijk van het platform

Als de muziek echt waardevol is, zou ik eerst een kloon van de schijf maken en daarna de kloon scannen. Dat is het deel dat veel mensen overslaan. Herstelsoftware is veiliger op een kopie dan op een twijfelachtig origineel. Als Disk Drill bestandsnamen of mappen niet goed weergeeft, betekent dat meestal schade aan de metadata, en dan race je meer tegen de toestand van de schijf dan tegen de software.

Belangrijke aanwijzing: als je MP3-tags het overleven maar bestandsnamen niet, kun je later nog steeds veel herbouwen met hulpmiddelen voor muziekbibliotheken. Vervelend, maar niet hopeloos.