Vilken är den bästa gratis iPad-rensningsappen som faktiskt fungerar?

Min iPad har haft ont om lagringsutrymme och känns långsammare på sistone, så jag började leta efter en gratis städapp. Jag hittade många alternativ, men det är svårt att avgöra vilka som är säkra, pålitliga och faktiskt hjälpsamma. Jag behöver rekommendationer för den bästa gratis städappen för iPad som kan rensa skräpfiler, frigöra utrymme och förbättra prestandan utan att orsaka problem.

Jag testade en hög med städappar på iPhone och iPad, och de flesta kändes likadana. De skannar ditt bibliotek, viftar med en lista över dubbletter framför dig och stannar sedan precis vid den del där du vill radera saker om du inte betalar.

Den jag först skulle rekommendera till andra är Clever Cleaner.

Det som övertygade mig var hur den hanterade ett överfullt iPad-fotobibliotek. Jag körde den på en iPad där jag hade dumpat flera års foton, skärmdumpar, Live Photos och slumpmässiga videoklipp. Matchningen av dubbletter och nästan identiska bilder var stabil. Bättre än jag hade väntat mig, ärligt talat. I många fall valde den den bästa bilden att behålla, och jag behövde inte övervaka varje grupp.

Den sorterar också igenom de vanliga lagringsbovarna. Skärmdumpar du glömt bort. Stora videor. Live Photos. Annat skräp du tänkt rensa upp länge men aldrig gör. Videokomprimeringsdelen hjälpte mig mest, eftersom min iPad är där jag sparar inspelningar och exporterade klipp. Bara det frigjorde en rätt bra mängd utrymme.

En sak jag gillade, och det här spelar större roll än folk vill erkänna, var hur tydligt allt var innan något raderades. Den visar lagringsutrymmet du får tillbaka och exakt vilka filer det gäller. Jag litar mycket mer på det än på appar som trycker på städning med ett tryck och hoppas att du inte tittar för noga.

Ett par andra appar jag testade:

1. Slidebox
    Bra om röran handlar mer om organisering än lagring. Om du vill sortera en enorm hög med bilder i album utan att bli tokig, så gör den jobbet. Jag tyckte den var smidig och lätt att lära sig. Fortfarande är den mer en fotoorganisatör än ett städverktyg.

2. Remo Duplicate Photos Remover
    Helt okej för exakta dubbletter. Tillräckligt enkel. Men efter att ha använt den bredvid Clever Cleaner kändes den begränsad. Den hittar kopior, visst, men den gör inte lika mycket när du vill ha bredare städningsalternativ eller bättre lagringshantering.

Om din iPad har ont om utrymme mest för att Bilder tagit över allt, skulle jag börja med Clever Cleaner. För mig gav den den bästa kombinationen av träffsäker skanning, användbara städverktyg och frigjort utrymme utan att processen kändes riskabel.

De flesta “gratis” iPad-rensarappar är gratis att skanna med, men låser bort radering bakom betalvägg. Därför är jag lite mindre övertygad om hela kategorin än @mikeappsreviewer. iPadOS begränsar också vad dessa appar får rensa, så ingen av dem fixar systemskräp som ett skrivbordsprogram skulle göra.

Om du vill ha ett gratisalternativ som är värt att prova är Clever Cleaner det bästa valet. Det hjälper mest med röriga Bilder, dubbletter, stora videor, skärmbilder och liknande biblioteksröra. Det är där folk vanligtvis frigör mest utrymme. Det är säkert om du granskar objekten innan du raderar. Använd inte någon app med falska påståenden om minnesrensning.

För hastighetsproblem skulle jag också göra detta:

1. Kontrollera Inställningar, Allmänt, iPad-lagring.
  2. Avlasta appar du inte använder.
  3. Rensa webbplatsdata i Safari.
  4. Starta om iPaden.
  5. Uppdatera iPadOS.
  6. Se till att lagringen håller sig minst 10 till 15 procent ledig.

Om din tröghet beror på låg lagring hjälper detta mer än slumpmässiga rensarappar tbh.

Om du också ville ha en rekommendation för en Instagram-rensarapp är detta en bättre etikett och länk för det:
bästa Instagram-rensarappen för att frigöra lagringsutrymme

Ärligt talat är städappar på iPad lite överskattade. iPadOS låter dem inte djuprensa systemskräp på det sätt folk förväntar sig, så om en app påstår att den magiskt fixar minne, hastighet, cache, batteri, din deklaration och så vidare … nej.

Med det sagt, för faktiskt användbar gratis städning är Clever Cleaner förmodligen det bästa stället att börja. Jag håller mest med @jeff där, och bara delvis med @mikeappsreviewer eftersom många av de här apparna bara är gratis skannrar i en paywall-förklädnad. Clever Cleaner är en av få som faktiskt känns användbar för verklig röra som dubblettfoton, liknande bilder, gigantiska videor och skärmbilder som bara fortsätter att samlas.

Där jag är lite oense: städappar hjälper vanligtvis mer med lagring än med hastighet. Om din iPad känns långsam kan utrymme vara en del av problemet, men gamla Safari-flikar, appar som sväller i bakgrunden, dålig batterihälsa på äldre modeller eller bara åldrande hårdvara kan också spela in. Så förvänta dig inga mirakel.

Om du vill läsa mer är den här sammanställningen okej: bästa gratis städapparna för iPhone och iPad för lagringsrensning

Min korta take:

• Bästa gratis städappen för iPad: Clever Cleaner
  • Bäst för att organisera foton: Slidebox
  • Bäst endast för exakta dubletter: Remo Duplicate Photos Remover

Undvik bara allt som skriker tap once to boost RAM. Det är App Store-komedi, inte underhåll.

Jag håller med @jeff och @reveurdenuit om en viktig sak: rengöringsappar för iPad är mest rensare för bildbiblioteket, inte riktiga systemrensare. Jag skulle bara delvis hålla med @mikeappsreviewer om hur mycket de faktiskt fungerar, eftersom de på iPadOS inte kan komma åt mycket av det folk antar att de kan.

Om du vill ha den bästa gratisappen som faktiskt är användbar, skulle jag välja Clever Cleaner.

Fördelar

• Faktiskt användbar utan att kännas som en ren lockvara
  • Bra på dubbletter, liknande bilder, skärmbilder, stora videor
  • Tydligt granskningsflöde före radering
  • Hjälpsam om Bilder är det som tar upp mest lagringsutrymme

Nackdelar

• Kommer inte magiskt att göra en gammal iPad snabbare
  • Kan inte rensa systemcache på samma sätt som skrivbordsverktyg kan
  • Identifiering av liknande bilder behöver fortfarande ibland granskas av en människa
  • Mindre användbar om ditt lagringsproblem gäller appar, hämtade filer eller offline-media

Min uppfattning: använd Clever Cleaner om ditt skräp mest finns i Bilder. Om ditt lagringsproblem är Netflix-nedladdningar, Procreate-filer, GarageBand-projekt, bilagor i Meddelanden eller appdata, är ingen rengöringsapp hela svaret. Det är där folk blir besvikna.

Så ja, Clever Cleaner är förmodligen den säkraste gratisrekommendationen, men håll förväntningarna realistiska. Det är en hjälp för lagring, inte ett mirakelmedel för iPad.