Seagate Hulp bij schijfherstel, schijf draait maar geen bestanden

Mijn externe harde schijf van Seagate gaat nog steeds aan en draait, maar er worden geen bestanden weergegeven wanneer ik deze op mijn computer aansluit. Ik probeer belangrijke gegevens te herstellen en heb advies nodig over veilige stappen voor gegevensherstel van een Seagate-schijf voordat ik het erger maak.

Ik zou voorlopig stoppen met het gebruiken van de Seagate-schijf. Als die ineens leeg lijkt, als RAW of niet-geformatteerd wordt weergegeven, of als Windows de bestanden niet meer kan zien, kunnen de gegevens er nog steeds op staan. Het gevaar is dat elke schrijfactie naar de schijf bestanden kan overschrijven die mogelijk nog herstelbaar zijn.

Dus het eerste wat je moet doen: koppel hem los en laat Windows hem niet “repareren”. Formatteer hem niet, initialiseer hem niet en kopieer er niets nieuws naartoe. Heel vaak zijn ontbrekende bestanden niet meteen echt gewist. De informatie van het bestandssysteem of de partitie kan beschadigd zijn, of de schijf heeft de ruimte mogelijk als vrij gemarkeerd.

Luister ook naar de schijf voordat je iets softwaregerelateerds doet. Klikken, schuren, piepen, herhaald opstarten en stoppen met draaien, of een ander nieuw vreemd geluid is een slecht teken. In dat geval zou ik geen volledige herstelscan uitvoeren, omdat dat een defecte schijf nog meer kan belasten. Kijk in plaats daarvan naar Seagate Rescue Data Recovery Services. Bij sommige Backup Plus-schijven zat beperkte Rescue-dekking inbegrepen, en je kunt op de website van Seagate met het serienummer controleren of je in aanmerking komt.

Als de schijf normaal klinkt en nog steeds wordt gedetecteerd, is het waarschijnlijker een probleem met het bestandssysteem of de partitie. Als Windows vraagt om hem te formatteren, hem als RAW weergeeft of hem niet toont in Verkenner, betekent dat niet automatisch dat de bestanden weg zijn.

Voor een doe-het-zelfpoging is Disk Drill een optie die hier logisch is, vooral als de Seagate niet correct is losgekoppeld, een partitie kwijt is geraakt of wel verschijnt maar niet kan worden geopend.

De veiligere manier om dit aan te pakken is:

Installeer Disk Drill op je interne schijf, of op een andere aparte schijf. Installeer het niet op de Seagate die je probeert te herstellen.

Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up. Disk Drill kan een volledige image van de Seagate-schijf maken, en daarna scan je de image in plaats van de fysieke schijf. Dat is veel veiliger als de schijf oud, instabiel of onbetrouwbaar werkt.

Scan daarna de image, of de originele schijf als je daarvoor kiest. Gebruik een goede USB-kabel. Als de detectie inconsistent is, probeer dan een andere kabel of USB-poort, want soms zit het probleem in de behuizingsaansluiting of kabel in plaats van in de schijf zelf.

Wanneer de scan klaar is, controleer dan de resultaten zorgvuldig en gebruik de voorbeeldweergave voordat je gaat herstellen. Als je foto’s, video’s, documenten of andere bestanden correct worden weergegeven in de preview, is dat meestal een goed teken.

Sla herstelde bestanden alleen op een andere schijf op. Zet ze tijdens het herstelproces nooit terug op dezelfde Seagate.

Als Verkenner de schijf niet toont, controleer dan Schijfbeheer in Windows. Als die daar verschijnt met de juiste capaciteit, kan herstelsoftware hem mogelijk nog steeds scannen, ook al kan Windows hem normaal niet openen.

Nadat je de belangrijke bestanden hebt teruggekregen, voer je SeaTools van Seagate uit en doe je de Long Generic Test. Als de schijf de test niet doorstaat, vervang hem dan. Als hij slaagt, kun je hem opnieuw formatteren, maar ik zou hem nog steeds niet volledig vertrouwen zonder nog een back-up.

Grote externe schijven kunnen lang nodig hebben om te scannen, dus laat het proces lopen tenzij de schijf slechte geluiden begint te maken of steeds de verbinding verliest. Als hij nog steeds wordt gedetecteerd en niet fysiek beschadigd lijkt, is het de moeite waard om herstel te proberen voordat je het opgeeft.

Verwacht dat dit traag verloopt en mogelijk onvolledig is, zelfs als de schijf normaal draait. Een draaiende Seagate kan nog steeds slechte sectoren, een beschadigde bestandstabel of een defecte USB-bridge hebben, dus beschouw “hij gaat aan” niet als bewijs dat hij gezond is. Ik ben het ermee eens om niet te formatteren of reparatietools uit te voeren, maar ik zou ook voorzichtig zijn met herhaalde volledige scans. Als de schijf wegvalt, de pc vastloopt of de scan urenlang op dezelfde plek blijft hangen, stop dan en maak er eerst een kloon/image van of overweeg een lab. Disk Drill is prima voor een doe-het-zelfpoging als de schijf verbonden blijft, maar herstel naar een aparte schijf en oordeel niet alleen op basis van Verkenner. Controleer Schijfbeheer: de juiste capaciteit is een beter teken dan of Windows bestanden toont.

Repareer de partitie niet zomaar omdat Windows dat aanbiedt.

Dat is precies het moment waarop veel mensen de situatie erger maken. Als Windows zegt dat de Seagate geformatteerd, geïnitialiseerd, gecontroleerd, gerepareerd of aan een nieuw volume toegewezen moet worden, annuleer dat dan. Die acties kunnen nieuwe metadata naar de schijf schrijven, en bij herstel wil je de schijf zo onaangeroerd mogelijk houden totdat je de gegevens ergens anders naartoe hebt gekopieerd.

Het ontbrekende stukje hier is de behuizingskant ervan. Een externe Seagate-schijf bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: de harde schijf en de USB-behuizing/controller. Soms is de eigenlijke schijf nog leesbaar, maar is de USB-bridge, kabel, poort of voeding het instabiele onderdeel. Als het een desktop-achtige externe schijf is met een aparte voedingsadapter, controleer dan of je de juiste adapter gebruikt. Een adapter die verkeerd is maar wel past, kan ervoor zorgen dat de schijf draait en zich toch slecht gedraagt. Als het een draagbare USB-schijf is, sluit die dan rechtstreeks aan op de computer, niet op een hub, dock, monitorpoort of USB-poort aan de voorkant van de behuizing.

Ik zou de basis in deze volgorde controleren:

Open Schijfbeheer en kijk wat Windows denkt dat de schijf is.

Als de juiste grootte wordt weergegeven, is dat een redelijk goed teken. Maak geen nieuwe partitie aan als er niet-toegewezen staat. Formatteer niet als er RAW staat.

Als de verkeerde grootte wordt weergegeven, zoals 0 bytes, 3,86 GB of een onzinnige capaciteit, wijst dat eerder op een bridge-, firmware- of hardwareprobleem dan op een eenvoudig probleem met verwijderde bestanden.

Als de schijf steeds verdwijnt en weer verschijnt, stop dan met testen via die opstelling. Je leert niet veel door hem twintig keer opnieuw aan te sluiten.

Een andere kabel is het proberen waard. Een andere computer is het proberen waard. Een andere USB-poort is het proberen waard. Dat zijn tests met een laag risico. Wat ik niet meteen zou doen, is de behuizing openen, tenzij je weet wat je doet en mogelijke garantieproblemen accepteert. Sommige externe schijven gedragen zich niet normaal buiten hun originele behuizing, en sommige draagbare modellen hebben USB direct op de printplaat van de schijf, dus er zit misschien niet eens een normale SATA-aansluiting in.

Ik ben minder enthousiast over gewoon even scannen dan sommige anderen, ook al kan scannen werken. Een volledige scan op een marginale schijf kan eeuwig duren en kan een zwakke schijf net over de rand duwen. Als de gegevens echt belangrijk zijn, moet het eerste echte doel een image of kloon zijn, niet bestandsherstel. Zodra je een image hebt, kun je daar de hele dag mee experimenteren zonder de originele schijf verder te belasten.

Disk Drill is prima voor de gebruiksvriendelijkere route, vooral als de schijf stabiel is en de juiste capaciteit toont. Het voorbehoud is dat je de eerste mooie bestandslijst niet moet zien als bewijs dat alles veilig is. Bekijk indien mogelijk voorbeelden van belangrijke bestanden. Foto’s kunnen miniaturen tonen en toch corrupt zijn, video’s kunnen herstellen met beschadigde headers, en documenten kunnen op naam verschijnen terwijl ze leeg of onvolledig zijn. Herstel een proefselectie naar een andere schijf en open die voordat je uren besteedt aan het herstellen van alles.

Als de schijf instabiel is, is een hulpmiddel dat slechte leesacties aankan en imaging kan hervatten meestal beter dan een normale herstelscan. Dat wordt technischer, maar het idee is simpel: kopieer eerst de makkelijkst leesbare sectoren en kom later terug voor de slechte gebieden. Gewone herstelsoftware probeert vaak op een manier te lezen waardoor een zieke schijf blijft hangen op dezelfde beschadigde plek.

Herstel bestanden niet terug naar de Seagate. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het is een veelgemaakte fout wanneer iemand maar één grote externe schijf heeft. Je hebt een andere schijf nodig met genoeg vrije ruimte voor de herstelde gegevens. Idealiter meer ruimte dan de gebruikte hoeveelheid op de Seagate, omdat herstelde bestanden dubbel kunnen uitkomen, hernoemd kunnen worden of in vreemde mappen terecht kunnen komen.

Het beslissende punt is eigenlijk dit: hoe pijnlijk zou het zijn als de doe-het-zelfpoging de schijf erger maakt? Als dit vervangbare films of oude downloads zijn, probeer dan voorzichtig software. Als het familiefoto’s, zakelijke administratie, belastingdocumenten of iets anders is dat je niet opnieuw kunt maken, vraag dan een offerte aan bij een herstelbedrijf voordat je lange scans uitvoert. Offertes zijn vaak goedkoper dan spijt.

Na herstel zou ik die Seagate niet blijven gebruiken als vertrouwde back-upschijf totdat hij een volledige diagnose doorstaat, en zelfs dan zou ik voorzichtig zijn. Schijven die plotseling hun bestandssysteem verliezen of uit Verkenner verdwijnen, hebben je de waarschuwing al gegeven. Bewaar de herstelde kopie ergens anders en maak een tweede back-up voordat je gaat experimenteren met reparaties of opnieuw formatteren.