Kan jag återställa raderade APFS-filer utan en Time Machine-säkerhetskopia?

Jag råkade av misstag radera viktiga filer från min Macs APFS-enhet och insåg att jag inte har någon Time Machine-säkerhetskopia. Jag försöker komma på det säkraste sättet att återställa raderade APFS-filer utan att skriva över data eller göra återställningen svårare. Vilka verktyg eller steg bör jag prova först?

Först och främst: sluta använda den enheten om du inte redan har gjort det. Det är viktigare än vilken knapp du klickade på. Tömning av Papperskorgen, radering av en APFS-volym, formatering i Skivverktyg, vad det än var, är den verkliga risken nu att ny data skrivs över den gamla.

Med en vanlig hårddisk (HDD) går raderade filer ofta fortfarande att återställa tills något skriver över dem. Med en SSD blir det rörigare på grund av TRIM. När TRIM väl har rensat de raderade blocken kan återställningsprogram inte få tillbaka dem. Så om det här är din interna Mac-SSD, stäng ner så snart du kan och undvik att installera något på den.

Jag var i nästan exakt samma situation och slutade med att använda Disk Drill. Det var mer rättframt än jag hade väntat mig, men det viktiga är att använda det på rätt sätt.

Det jag gjorde var i princip detta:

1. Installerade Disk Drill på en separat enhet, inte den jag försökte återställa från.
  2. Anslöt APFS-enheten med problemet, eller valde den interna disken om det var där de saknade filerna fanns.
  3. Tillät Full Disk Access i macOS när jag blev ombedd, eftersom vissa APFS-skanningar inte fungerar korrekt utan det.
  4. Valde APFS-volymen och körde den fullständiga skanningen Sök efter förlorad data.
  5. Lät skanningen bli klar innan jag hämtade filer. I mitt fall hittade den mer när jag väntade.
  6. Använde förhandsvisning först för att säkerställa att filerna faktiskt gick att öppna.
  7. Återställde bara det jag behövde och sparade det på en annan enhet, inte tillbaka på den ursprungliga APFS-volymen.

Det fina var att Disk Drill behöll mappstrukturen för många av de återställda filerna. Det gör stor skillnad, eftersom det är hemskt att sortera igenom tusentals slumpmässiga filnamn. Det visar också återställningschanser för många filer, vilket hjälper dig att undvika att slösa tid på att återställa sådant som förmodligen är trasigt.

Om du raderade enheten i Skivverktyg betyder det inte automatiskt att datan är borta. En snabbradering tar vanligtvis bort filsystemsinformationen i stället för att direkt rensa varje block. Återställning kan fortfarande fungera om enheten inte har återanvänts särskilt mycket. Det stora undantaget är en krypterad APFS-volym. Om FileVault var aktiverat och formateringen tog bort krypteringsnycklarna går den gamla datan vanligtvis inte att återställa.

Om Disk Drill inte hittar det du behöver är PhotoRec ett annat alternativ. Det är gratis, men fungerar annorlunda. Det letar efter filsignaturer i stället för att förlita sig på APFS-metadata, så du förlorar vanligtvis filnamn och mappar. Men det kan fortfarande vara användbart för foton och videor.

Jag skulle dock sluta försöka med programvaruåterställning om enheten beter sig fysiskt dåligt. Saker som:

1. kopplar från om och om igen,
  2. klickar, skrapar eller piper,
  3. dyker upp bara ibland,
  4. eller fryser varje gång du skannar den.

Då kan upprepad uppstart göra skadan värre. Ett professionellt återställningslaboratorium är den säkrare vägen. Många av dem gör kostnadsfria utvärderingar och många arbetar enligt principen 'ingen data, ingen avgift'. Logiska återställningar kan kosta några hundra dollar, medan fysisk skada eller arbete i renrum lätt kan gå över 1 000 dollar.

Om det här bara är en oavsiktlig radering eller en snabbformatering har du mycket bättre chans. Ju snabbare du slutar skriva till enheten, desto bättre är dina odds.

Att radera från en extern roterande APFS-disk är ett helt annat fall än att radera från den interna Apple-SSD:n. På en extern HDD skulle jag tänka klona eller avbilda den först, skanna sedan kopian. På den interna SSD:n skulle jag vara mycket mindre avslappnad eftersom macOS, växlingsfil, Spotlight, appcache och TRIM alla kan arbeta emot dig medan maskinen bara står där och inte gör något.

Innan du kör återställningsprogram, kontrollera om det finns APFS-ögonblicksbilder. Folk säger ibland inget Time Machine-säkerhetskopiering när de menar ingen extern säkerhetskopieringsenhet, men lokala ögonblicksbilder kan fortfarande finnas om Time Machine någon gång har varit aktiverat. I Terminal kan något som tmutil listlocalsnapshots / tala om för dig om det finns några. Om det finns en ögonblicksbild från före raderingen kan det vara renare än att plocka ut filer med en återställningsapp, eftersom du får filsystemets egen tidigare status i stället för rekonstruerade rester.

Jag håller med om varningen att inte spara återställda filer tillbaka till samma volym. Jag skulle gå ett steg längre och säga kör inte Skivverktyg Första hjälpen, installera inte om macOS och städa inte upp utrymme först. Allt detta är rimliga vanor vid normal felsökning, men de är dåliga vanor under återställning. Disk Drill eller liknande verktyg kan vara användbara, särskilt om du behöver ett vänligare gränssnitt, men skanna från en separat startenhet eller en annan Mac om du kan. Om de saknade filerna betyder mer än kostnaden för ett labb, sluta experimentera efter den första försiktiga skanningen i stället för att prova fem olika verktyg i rad.

En Finder-kopia av enheten är inte en återställningsavbild. Om du kopierar de synliga mapparna till en annan disk kopierar du bara det som macOS fortfarande kan se, och du kan orsaka fler läsningar och metadata-skrivningar på källan. För återställning är den säkrare versionen en avbild eller klon på blocknivå av hela enheten/containern, och kör sedan verktyg mot den kopian.

Jag håller med om SSD-varningarna ovan, men jag skulle vara försiktig med metoden att bara skanna den på en intern Mac-enhet. Om filerna är värdefulla, stäng av och arbeta från en annan Mac eller en extern startdisk. På Mac-datorer med Apple silicon kan du använda Share Disk från Återställning, men kom ihåg att en FileVault-volym fortfarande måste låsas upp innan något kan läsa den. Kör inte Första hjälpen bara för att Skivverktyg erbjuder det. Första hjälpen är till för att göra ett filsystem konsekvent, inte för att bevara poster för raderade filer.

Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, PhotoRec osv. kan alla ha en plats, men ordningen är viktigare än logotypen. Avbilda först om möjligt, skanna därefter, återställ till en annan fysisk disk som tredje steg. Om de raderade filerna fanns på den interna SSD-enheten och Macen har använts normalt sedan dess, håll förväntningarna låga. Om de fanns på en extern APFS-hårddisk som mestadels har varit frånkopplad, är dina chanser mycket bättre.