Mijn USB-stick geeft plotseling de foutmelding ‘moet worden geformatteerd’ wanneer ik hem aansluit. Er staan belangrijke bestanden op, dus ik heb hulp nodig om toegang te krijgen tot de gegevens of ze te herstellen zonder de stick te formatteren en alles kwijt te raken.
Annuleer de formatteermelding en gebruik de USB-stick voorlopig niet meer. Die melding betekent niet noodzakelijk dat de bestanden verdwenen zijn. Meestal kan Windows het bestandssysteem van de USB-stick niet meer lezen, waardoor het de stick als RAW beschouwt en voorstelt om door middel van formatteren een nieuw bestandssysteem aan te maken.
Dit kan gebeuren na een onderbroken overdracht, stroomuitval, beschadiging van het bestandssysteem of wanneer de USB-stick wordt losgekoppeld zonder deze eerst veilig uit te werpen. Door te formatteren kan de USB-stick mogelijk weer bruikbaar worden, maar als u dit vóór het herstel doet, kunnen gegevens die u nog nodig hebt worden overschreven.
Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik vermijden om de fysieke USB-stick steeds opnieuw te scannen. Een stick die plotseling als RAW wordt weergegeven, kan slechte sectoren of een ander hardwareprobleem hebben. Herhaaldelijk uitlezen kan de stick nog zwaarder belasten.
Mijn voorkeursaanpak is om Disk Drill te openen en eerst een byte-voor-byteback-up te maken. Hierdoor wordt een schijfkopie aangemaakt die elke leesbare sector bevat. Vervolgens kunt u die schijfkopie scannen in plaats van rechtstreeks met de oorspronkelijke USB-stick te blijven werken.
Zodra de back-up gereed is, gebruikt u Schijfkopie koppelen in Disk Drill, selecteert u de schijfkopie in de lijst met opslagapparaten en klikt u op Zoeken naar verloren gegevens. Laat de Universele scan volledig afronden, zelfs als er al vroeg bestanden verschijnen. Disk Drill kan gegevens herstellen aan de hand van wat er nog over is van het oorspronkelijke bestandssysteem, of overschakelen op herstel via bestandshandtekeningen als het bestandssysteem te zwaar beschadigd is om te lezen.
U hoeft niet te wachten tot de scan is voltooid om de resultaten te bekijken. Open Gevonden items bekijken en gebruik de categoriefilters voor Afbeeldingen, Video, Documenten, Archieven en andere bestandstypen. Dat is doorgaans sneller dan alle bestanden één voor één door te nemen.
Bekijk een voorbeeld van enkele belangrijke bestanden voordat u ze herstelt. Controleer een paar foto's, documenten en video's om er zeker van te zijn dat ze correct worden geopend. Een werkend voorbeeld is doorgaans een goede aanwijzing dat het bestand bruikbare gegevens bevat en niet alleen een bestandsnaam of een onvolledig fragment.
Wanneer u de benodigde bestanden hebt gevonden, selecteert u deze en klikt u op Herstellen. Sla ze op uw interne SSD, een andere externe schijf of een ander opslagapparaat met voldoende vrije ruimte op. Herstel niets naar de beschadigde USB-stick. Als u er nieuwe gegevens naartoe schrijft, kunnen bestanden worden overschreven die nog niet zijn hersteld.
Formatteer de USB-stick pas nadat alle belangrijke bestanden naar een veilige locatie zijn gekopieerd. Daarna is exFAT een geschikte keuze als u de stick met zowel Windows als macOS wilt gebruiken. NTFS is geschikter als u de stick voornamelijk met Windows gebruikt.
De veiligste volgorde is:
stoppen met het gebruik van de USB-stick → een byte-voor-byte-schijfkopie maken → de schijfkopie scannen → voorbeelden van de resultaten bekijken → bestanden naar een andere schijf herstellen → daarna de USB-stick formatteren.
Ik heb betere resultaten behaald door dit eerst als een herstelopdracht en pas daarna als een schijfreparatie te behandelen. Het formatteren kan wachten totdat de bestanden veilig zijn.
In deze video wordt het proces ook uitgelegd:
Voer CHKDSK niet uit op een USB-schijf die als RAW wordt weergegeven. Dit kan die toestand vaak niet herstellen en kan gegevensherstel bemoeilijken. Herstel daarom vanaf een image, zoals @redloop23x voorstelde, of schakel een professionele dienst in als de schijf steeds wordt losgekoppeld, klikkende geluiden maakt of de verkeerde capaciteit aangeeft.
Een USB-stick die de juiste capaciteit weergeeft en verbonden blijft, is heel wat anders dan een stick die 0 bytes, de verkeerde grootte of voortdurende verbrekingen van de verbinding laat zien. In het eerste geval is het zinvol om een image te scannen met Disk Drill of een ander herstelprogramma. In het tweede geval moet u de stick niet herhaaldelijk aansluiten, omdat software een defecte controller of flashchip waarschijnlijk niet kan repareren. Controleer de gerapporteerde grootte in Schijfbeheer, maar initialiseer of formatteer de stick niet en maak geen nieuw volume aan.
Een USB-stick die op dezelfde Windows-pc plotseling niet meer kan worden geopend, is een ander geval dan een USB-stick die voor het laatst op een Mac, Linux-computer, NAS of ander apparaat is gebruikt. Windows kan de melding om te formatteren simpelweg weergeven omdat het dat bestandssysteem niet begrijpt. Ik zou dat eerst uitsluiten voordat ik aanneem dat de schijf herstelsoftware nodig heeft.
Controleer Schijfbeheer zonder iets te wijzigen. Als de partitie aanwezig is en de verwachte capaciteit heeft, probeer de USB-stick dan aan te sluiten op het besturingssysteem of apparaat waarop deze oorspronkelijk is aangemaakt. Een voor Mac of Linux geformatteerde schijf kan daar mogelijk normaal worden geopend. Als een andere computer de schijf kan lezen, kopieer de belangrijke bestanden dan onmiddellijk in plaats van te proberen de USB-stick ter plekke te repareren.
Als de schijf werkelijk overal als RAW wordt weergegeven, is het advies van @redloop23x om een image te maken zinvol. Ik ben het met @binaryspark2418lab eens dat je CHKDSK in die toestand moet vermijden, maar ik zou niet steeds nieuwe programma’s installeren en afzonderlijke scans op de oorspronkelijke schijf uitvoeren. Kies één herstelmethode, bij voorkeur met behulp van een image, en herstel de gegevens naar een ander opslagmedium. Elke extra schrijfbewerking naar de USB-stick vormt een onnodig risico.
Houd je verwachtingen ook realistisch. Een grondige scan kan de inhoud herstellen, maar de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur verloren laten gaan, vooral als de metadata van het bestandssysteem ernstig beschadigd zijn. Mogelijk moet je uiteindelijk honderden bestanden sorteren die op type of nummer zijn benoemd. Voorbeelden bekijken is nuttig, maar grote video’s en archieven kunnen nog steeds onvolledig zijn, zelfs wanneer hun namen in de resultaten verschijnen.
Eenmalig een andere USB-poort of een andere computer proberen is redelijk. De USB-stick tien keer opnieuw aansluiten terwijl de verbinding steeds wegvalt, de stick ongewoon heet wordt, 0 bytes rapporteert of een wisselende capaciteit aangeeft, is dat niet. Die symptomen wijzen niet op een eenvoudig probleem met het bestandssysteem, maar op een hardwareprobleem. In dat geval is een professionele gegevenshersteldienst de veiligere optie als de bestanden echt onvervangbaar zijn.
Klik niet op ‘Snel formatteren’ in de veronderstelling dat dit geen kwaad kan. Het is sneller dan volledig formatteren, maar vervangt nog steeds metadata van het bestandssysteem die herstelprogramma’s mogelijk nodig hebben.
Er zijn hier twee verschillende prioriteiten. Als een andere computer de USB-stick normaal kan openen, kopieer dan eerst de onvervangbare bestanden, te beginnen met kleine documenten en foto’s. Als elke computer meldt dat de USB-stick RAW is of vraagt deze te formatteren, probeer dan niet langer door de bestanden te bladeren en maak in plaats daarvan een image.
Houd er rekening mee dat een image vrije ruimte vereist die gelijk is aan de volledige capaciteit van de USB-stick, niet alleen aan de hoeveelheid gegevens die erop is opgeslagen. Voor een schijf van 128 GB is doorgaans ongeveer 128 GB vrije ruimte op een andere, goed werkende schijf nodig. Scan die kopie en herstel de bestanden naar een afzonderlijk opslagmedium.
Als de USB-stick tijdens het lezen verdwijnt, van grootte verandert of heet wordt, is softwarematig herstel geen goed alternatief voor professioneel herstel. Op dat moment kunnen herhaalde pogingen u meer gegevens kosten dan ze redden.
Als dit een goedkope merkloze USB-stick is of een oude SD-kaart in een adapter, stel je verwachtingen dan bij voordat je er een hele avond aan besteedt. Zulke controllers kunnen op vervelende manieren defect raken, en de RAW-melding is soms het laatste wat ze doen voordat ze volledig uitvallen. Het advies om eerst een image te maken is goed en ik zou het opvolgen, maar volgens mij slaat iedereen de saaie eerste controle over: kijk wat dit daadwerkelijk heeft veroorzaakt. Als je de stick tijdens het kopiëren hebt verwijderd of als de stroom uitviel, kun je met een goede image en scan meestal het grootste deel herstellen. Als hij zonder duidelijke aanleiding uit zichzelf ineens als RAW werd weergegeven, zou ik me juist zorgen maken om dat patroon.
Eén correctie op de bovenstaande werkwijze: het maken van een image van een haperende stick kan zelf traag verlopen en vastlopen op slechte sectoren. Laat de imagingtool onleesbare gebieden daarom overslaan in plaats van eindeloos opnieuw te proberen. De byte-voor-byte-image van Disk Drill is daarvoor prima, maar verwacht geen perfecte kloon van een schijf die al problemen vertoont. Haal eraf wat nog leesbaar is, scan de kopie en ga verder.
Die knop voor formatteren is bedoeld om de USB-stick weer bruikbaar te maken, niet om je bestanden terug te halen. De formulering bracht me aanvankelijk in verwarring, omdat Windows formatteren laat klinken als de vereiste volgende stap, terwijl er in werkelijkheid een nieuw bestandssysteem wordt aangemaakt.
Het advies van @redloop23x om eerst een image te maken, is de veiligere aanpak. Nadat je de image hebt gemaakt, kun je een gratis herstelprogramma zoals PhotoRec proberen als je niet meteen wilt betalen. Het nadeel is dat bestanden mogelijk worden hersteld met algemene namen en zonder de oorspronkelijke mappenstructuur, waardoor het uitzoeken van alles tijdrovend kan zijn. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit op de USB-stick zelf.
Als de stick verbonden blijft en de normale capaciteit weergeeft, is het de moeite waard om softwarematig herstel te proberen. Als deze 0 bytes weergeeft, steeds verdwijnt of heet wordt, stop dan. Dat wijst eerder op een hardwareprobleem dan op iets wat met formatteren of herstelsoftware kan worden opgelost.
Als de USB-stick is versleuteld met BitLocker of een ander hulpmiddel, zoek dan de herstelsleutel voordat u bestandsherstel uitvoert, aangezien scans op basis van bestandssignaturen mogelijk alleen versleutelde gegevens zien. Annuleer anders de melding om te formatteren en herstel vanaf een schijfkopie zoals hierboven wordt voorgesteld. Sla alles op een ander station op.