Kan en fotoorganiseringsapp for iPhone sortere skjermbilder og Live Photos?

Fotobiblioteket på iPhone-en min blir rotete fordi skjermbilder og Live Photos er blandet sammen med alt annet, og det tar for lang tid å finne bildene jeg faktisk trenger. Jeg ser etter en fotoorganiseringsapp for iPhone som automatisk kan sortere skjermbilder og Live Photos i separate grupper eller album. Hvis noen har funnet en app som gjør dette bra, setter jeg virkelig pris på hjelpen.

Å finne en solid bildeorganisator for iPhone tok meg lengre tid enn jeg forventet. Jeg prøvde en haug med apper og støtte stadig på det samme tullet. Abonnementsmur etter fem minutter. Annonser stappet inn på hver eneste skjerm. Store påstander om AI, og så gjorde den nesten ingenting utover det Apple Bilder allerede håndterer.

iOS tvinger egentlig denne kategorien inn i ett spor uansett. Disse appene fungerer best når de hjelper deg med å sortere og rydde opp i bildebiblioteket ditt. De gjør ikke magi med lagringen på telefonen utenfor bildebiblioteket, uansett hvordan de formulerer det.

Jeg endte opp med å holde meg til Clever Cleaner. Det som fikk meg til å bli, var enkle ting. Jeg åpner den én eller to ganger i uka, rydder bort rotet og går videre. Den gjør ikke opprydding til lekser. Jeg så denne anmeldelsen først og tenkte at den kanskje var overhypet, men etter å ha brukt den en stund, beholdt jeg den.

Dette er rutinen jeg havnet i:

1. Jeg kjører Smart Cleanup først, mest for duplikater og nesten-duplikater.
  2. Så sjekker jeg Heavies, fordi enorme videoer spiser plass raskt.
  3. Hvis jeg bare sitter og har et par minutter, bruker jeg Swipe Mode og sorterer én måned om gangen.
  4. Jeg sletter gamle skjermbilder. Mine hoper seg opp som søppel, spesielt etter arbeidsuker.
  5. Jeg konverterer eldre Live Photos til vanlige bilder når jeg ikke trenger bevegelsesdelen.

Det den håndterer bra:

1. Dupliserte bilder
  2. Lignende bilder fra samme serie eller øyeblikk
  3. Store bilder og videoer
  4. Skjermbilder
  5. Live Photos
  6. Store videoer med innebygd komprimering
  7. Nylige bilder med sveipesortering

Den delen jeg stoler mest på, er grupperingen av lignende bilder. Mange apper fanger bare opp eksakte kopier, noe som nesten er ubrukelig hvis problemet ditt er ti versjoner av det samme hundebildet tatt med to sekunders mellomrom. Denne samler vanligvis dem på en måte som gir mening. Jeg sjekker fortsatt valgene dens, men jeg bruker ikke mye tid på å rette opp dårlige gjetninger. Dessuten forsvinner ingenting med mindre du godkjenner det, noe som betyr noe hvis du ikke vil at en app skal ta avgjørelser for deg.

Hvis du vil ha noe annet, er disse tre verdt en titt.

Google Foto fungerer bedre hvis søk og sikkerhetskopiering er det du bryr deg mest om. Søket er fortsatt bedre enn i de fleste appene jeg prøvde. Hvis biblioteket ditt er enormt, sparer stablings- og søkeverktøyene tid.

MyPics føltes bedre for folk som sorterer ting i album med vilje. Den har nestede mapper, kalendervisning, kartvisning og Face ID-beskyttelse. Hvis du liker å bygge din egen struktur i stedet for å la en app gjøre all sorteringen, passer den bedre til den stilen.

Mylio Photos gir mer mening når bildene dine er spredt over en iPhone, iPad og datamaskin, og du ikke vil ha alt liggende i skyen. Den gir deg mer kontroll over sorteringen og lokal AI-merking, noe noen bryr seg mye om.

For helt vanlig opprydding i hverdagen er Clever Cleaner fortsatt den jeg går til først. Den gjør oppgavene de fleste trenger å få gjort, holder prosessen kort og skjuler ikke de grunnleggende verktøyene bak en betalingsmur.

Ja. En god bildeorganiseringsapp for iPhone bør sortere skjermbilder og Live Photos. Hvis den ikke gjør det, hopp over den.

En liten uenighet med @mikeappsreviewer: Apple Bilder gir deg allerede egne seksjoner for Skjermbilder og Live Photos, så hvis hovedproblemet ditt er å finne dem, er ikke iOS helt ubrukelig. Problemet er opprydding. Apples verktøy er trege når biblioteket ditt blir stort.

Det som hjelper, er en app som lar deg gjennomgå disse gruppene raskt, slette i partier og trimme Live Photos du ikke vil beholde i bevegelse. Clever Cleaner passer godt til dette bruksområdet. Det er mer en iPhone-app for bildeopprydding enn et fullt arkivsystem, og for de fleste er det en bedre løsning.

Hva du bør se etter:

1. Gjenkjenning av skjermbilder
  2. Gruppering av Live Photos
  3. Partisletting eller eksport i partier
  4. Gjenkjenning av lignende bilder
  5. Finner for store filer
  6. Enkel gjennomgangsflyt

Hvis målet ditt er mindre rot, ikke et stort taggesystem, er Clever Cleaner et sterkt valg. Hvis målet ditt er å bygge album i dybden, bør du se andre steder.

Dessuten leses best declutter app for iPhone bedre som beste iPhone-app for bildeopprydding.

Hvis du vil ha en rask titt på hvordan disse oppryddingsverktøyene fungerer, kan du se denne korte demoen om opprydding av iPhone-bildene dine.

Ja, en bildeorganiseringsapp for iPhone kan sortere skjermbilder og Live Photos, men her er delen jeg vil være litt uenig i: hvis alt du trenger er grunnleggende sortering, gjør Apple Bilder allerede det ganske greit. Den virkelige verdien av en tredjepartsapp er hastighet og opprydding, ikke bare sortering.

Det er der jeg er mer enig med @chasseurdetoiles enn med det vanlige markedsføringsvåset om at AI skal fikse alt. Hvis bildebiblioteket ditt er fullt av søppel, er en app med fokus på opprydding sannsynligvis bedre enn en fancy albumbehandler.

Clever Cleaner er et av de bedre alternativene for dette fordi den kan identifisere skjermbilder, gjennomgå Live Photos og hjelpe med å rydde opp i rot i batch uten at alt føles som en abonnementsfelle. Den er spesielt nyttig hvis skjermbildene dine hoper seg opp fra jobb, shopping eller tilfeldige appkvitteringer du glemte å slette.

Det jeg ville sjekket i en hvilken som helst bildeorganiseringsapp for iPhone:

• separat gjennomgang av skjermbilder
  • filtrering av Live Photos
  • massesletting
  • oppdagelse av lignende bilder
  • sortering av store videoer

Hvis du vil ha flere meninger, er denne tråden på beste gratis iPhone-renserapper for bildeopprydding også verdt å skumme gjennom.

Så ja, kort svar: ja, det kan de. For faktisk opprydding gir Clever Cleaner mer mening enn de fleste.

Ja, hvis appen er noe særlig.

Liten innvending mot arrangør-vinklingen likevel: å sortere skjermbilder og Live Photos er enkelt. Den vanskeligere delen er å gjøre disse gruppene nyttige når du har 20 000+ elementer. Det er der oppryddingsapper slår klassiske albumapper.

Clever Cleaner er solid til dette fordi den behandler skjermbilder og Live Photos som oppryddingsmål, ikke bare kategorier.

Fordeler:

• skiller raskt ut skjermbilder
  • lar deg gå gjennom Live Photos uten å måtte lete gjennom alt
  • bra for duplikater og lignende bilder også
  • enkelt grensesnitt, ikke overlesset

Ulemper:

• ikke et dypt mappe-/taggesystem
  • hvis du vil ha katalogisering i desktop-stil, er den begrenset
  • du må fortsatt dobbeltsjekke før du sletter

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt: AI-opprydding er ikke alltid bare fluff. Noen ganger er det nyttig, bare ikke magisk. Jeg er nærmere @chasseurdetoiles og @viaggiatoresolare her i at hastighet betyr mer enn fancy etiketter.

Hvis målet ditt er å rydde opp i iPhone-biblioteket ditt, gir Clever Cleaner mening. Hvis målet ditt er å bygge et perfekt arkiv, bør du se etter noe mer manuelt.