Jag råkade radera viktiga foton från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme efter en resa, och nu behöver jag verkligen få tillbaka dem. Kortet har inte använts mycket sedan dess, men jag är inte säker på vilka återställningssteg eller vilken programvara som är säkrast. Söker hjälp med att återställa raderade foton från ett SD-kort innan de försvinner för gott.
Jag råkade ut för det här en gång efter att av misstag ha raderat ett SD-kort. Första steget är tråkigt, men det spelar roll. Sluta använda kortet nu. Ta ut det ur kameran eller telefonen och låt det vara.
Raderade bilder brukar oftast inte raderas direkt. Kortet markerar utrymmet som ledigt, och nya bilder börjar skriva över de platserna. Om du fortsatte fotografera efter raderingen eller formateringen blir återställningen snabbt mycket sämre. Om kortet lämnades orört är chanserna fortfarande ganska goda.
Gör en snabb kontroll innan du installerar något:
Om raderingen skedde från en Mac, titta i Papperskorgen.
Om det hände på Android, kontrollera Google Fotos papperskorg eller Samsung Gallerys papperskorg. Där sparas filer ofta i 30 till 60 dagar.
Titta också i eventuell molnbackup du hade aktiverad, eftersom folk glömmer den delen hela tiden.
Om inget av det ger något, använd återställningsprogram.
En sak jag lärde mig den hårda vägen. Försök inte återställa via telefonappen först, och lita inte på att kameran är ansluten med USB. Många telefoner och nyare kameror visar bara en begränsad vy av lagringen, så skanningsverktyg missar området med rådata. Telefonappar är sämre än de verkar. Många hämtar miniatyrbilder om inte enheten är rootad, så du får suddiga förhandsvisningar i stället för fullständiga filer. Använd en USB-läsare för SD-kort och anslut kortet direkt till en Mac eller Windows-PC. Då får programvaran korrekt åtkomst till kortet.
Det finns en hel hög verktyg för detta. PhotoRec är gratis och det fungerar, men jag tyckte att det var irriterande. Det använder ett textgränssnitt, och de återställda filerna kommer tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur. Okej för 50 filer. Fult för 4 000.
Jag hade bättre tur med Disk Drill. Det som övertygade mig var förhandsgranskningen. Jag kunde kontrollera om bilden öppnades korrekt innan jag återställde den. Det hittade också vanliga bildformat, inklusive RAW-format som CR2 och NEF, vilket spelade roll för mig.
Så här skulle jag göra.
1. Installera Disk Drill på datorn. På Mac ska du ge det Full Disk Access i systeminställningarna, annars kanske skanningen inte hittar kortet ordentligt.
2. Sätt SD-kortet i en USB-kortläsare, anslut den till datorn och öppna sedan appen. Kortet bör visas i listan över enheter.
3. Välj SD-kortet och starta en skanning efter förlorade data. Det breda skanningsalternativet är oftast det säkraste valet eftersom det först kontrollerar nyliga raderingar och sedan söker djupare efter kända filsignaturer.
4. Låt den bli klar. Du kan titta på resultaten medan den körs, men jag brukar vänta. Mindre rörigt i huvudet.
5. Öppna bildsektionen efter skanningen. Filtrera efter bildtyp vid behov. Använd ögonikonen för att förhandsgranska filer. Den här delen är viktigast. Om förhandsvisningen laddas korrekt går filen oftast att återställa. Om den vägrar öppnas eller ser trasig ut kan filen vara skadad bortom räddning.
6. Välj de bilder du vill ha tillbaka och klicka på Recover.
Och ja, den här delen ställer till det för folk. När programmet frågar var de återställda filerna ska sparas ska du inte spara dem tillbaka på samma SD-kort. Lägg dem på datorns interna disk eller på en annan extern disk. Att skriva tillbaka till källkortet under återställningen är så folk förstör det de försökte rädda. Jag gjorde det här en gång för flera år sedan. Dumt misstag. Aldrig igen.
Efter återställningen, öppna några av de räddade bilderna och kontrollera dem. Om de ser normala ut, kopiera dem till en säker plats. Först efter det skulle jag sätta tillbaka kortet i kameran och formatera det på nytt.
Det är den renaste vägen jag känner till.
Om kortet bara raderades, inte formaterades, är dina chanser bättre. Om det var en snabbformatering fungerar återställning fortfarande ganska ofta. Fullständig formatering är den fula varianten.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta skriva till kortet. Jag håller inte riktigt med om att vänta för länge med att testa verktyg. Tiden spelar mindre roll än överskrivningar. Om kortet ligger oanvänt, gör återställningen nu.
Några saker folk missar:
- Kontrollera först om filsystemet är skadat. I Windows, titta i Diskhantering. På Mac, använd Skivverktyg. Om SD-kortets storlek ser fel ut, eller visar RAW, fungerar verktyg för bildåterställning ofta bättre än reparationsverktyg. Kör inte chkdsk först. Det förstör ibland poster för raderade filer.
- Gör en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet innan du skannar. Det här är det säkraste draget. Verktyg som USB Image Tool, dd eller R-Studio gör en kopia. Skanna sedan avbildningen, inte originalkortet. Om kortet håller på att gå sönder är detta mycket viktigt.
- Om dina bilder var RAW plus JPEG, sortera efter filtyp efter skanningen. Folk återställer JPG-filerna och missar RAW-uppsättningen.
Mjukvarumässigt är Disk Drill bra för fotoåterställning eftersom förhandsvisningar sparar tid. Recuva är okej för enkla raderingar på FAT32- eller exFAT-kort, men det missar fler filer efter formatering enligt min erfarenhet. PhotoRec hittar massor, men röran med filnamnen är verklig.
En sak till. Om kortet börjar koppla från, blir varmt eller läses som 0 byte, hoppa över gör det själv och använd ett labb. Fortsatta skanningar på ett döende kort gör saken värre.
Dessutom är den här videon värd en snabb titt om du vill ha en lättförståelig genomgång av de bästa återställningsapparna:
videoguide till bästa programvara för fotoåterställning
Spara återställda filer på datorn, inte tillbaka på SD-kortet. Verifiera sedan att några fullstora bilder går att öppna, inte bara miniatyrbilder. Den delen missas ofta.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @nachtschatten sa: var uppmärksam på storleken på de återställda filerna, inte bara om de dyker upp i skanningen. Många ser hundratals “hittade” foton och tror att de är räddade, men sedan är hälften 32 KB skräpförhandsvisningar eller trasiga headers. Om dina raderade semesterbilder kom från en DSLR eller till och med en nyare telefon, bör de riktiga filerna vanligtvis vara mycket större än så.
Jag skulle inte heller skynda mig att “reparera” SD-kortet om det faktiskt inte vägrar att monteras. Ibland gör reparationsverktyg mer skada än själva raderingen. Återställning först, fix senare. Den delen ignoreras alldeles för ofta.
Om du vill ha den minst störiga vägen, är Disk Drill förmodligen det enklaste för de flesta eftersom du kan sortera efter storlek, förhandsgranska bilder och skilja faktiska återställningsbara foton från skräp ganska snabbt. Det spelar större roll än folk tror när du stirrar på 2 000 namnlösa filer.
Om kortet dessutom användes i en kamera som skapar sidecar-filer eller konstiga mappstrukturer, återställ allt fotorelaterat, inte bara JPG. Ta RAW, XMP, THM, kanske till och med små videoklipp från samma session. Ibland hjälper det dig att pussla ihop vad som saknas.
Och om bilderna verkligen är oersättliga, ärligt talat, sluta efter ett ordentligt skanningsförsök. Upprepade skanningar på ett opålitligt kort är där gör-det-själv förvandlas till ånger.
För fler tips och programvaruförslag är den här guiden för återställning av raderade bilder från SD-kort också läsvärd.
Jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite vid sidan av: kontrollera om kortet är falskt eller degraderat. Ett förvånansvärt stort antal SD-kort rapporterar en större kapacitet än de faktiskt har, och när de blir fulla skrivs gamla foton tyst över eller blir skadade. Om återställningen hittar massor av trasiga filer, konstiga dubbletter eller foton som öppnas halvvägs och sedan blir grå, är det en varningssignal. När du är klar med återställningen, testa kortet med något som H2testw eller F3 innan du litar på det igen.
Jag håller inte riktigt med om idén från @cazadordeestrellas om bara ”ett enda ordentligt skanningsförsök”. Om kortet är stabilt kan en skanning med filsystemmedvetenhet och en djupskanning baserad på filsignaturer återställa olika uppsättningar. Det jag skulle undvika är att skanna om ett opålitligt kort om och om igen.
Om Disk Drill, eftersom det kom upp från @mikeappsreviewer och @nachtschatten:
Fördelar
- förhandsvisningar hjälper till att sortera riktiga foton från skräp
- bra stöd för RAW
- enklare att använda än PhotoRec
- bra för personer som inte vill ha röran med kommandoraden
Nackdelar
- inte det billigaste alternativet
- djupskanningar kan ge många omdöpta/generiska filer
- på allvarligt skadade kort beror resultaten fortfarande mer på kortets skick än på programvarans märke
Min synvinkel: om bilderna är viktiga, återställ hela kortets innehåll, inte bara den uppenbara bildmappen. Kameror kan ibland sprida relaterad data på märkliga ställen. Även om du bara bryr dig om JPEG-filer nu, kan framtida reparationsförsök ha nytta av att ha alla återställda fragment.