Mijn iPhone zegt dat er niet genoeg opslagruimte is om de nieuwste iOS-update te installeren, en ik heb al foto’s, apps en andere bestanden verwijderd zonder genoeg ruimte vrij te maken. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om een iPhone met volle opslag bij te werken, zodat ik bugs kan oplossen, veilig blijf en niets belangrijks verlies.
Ik ben dit meer dan eens tegengekomen op mijn eigen iPhone. Je gaat een update installeren, verwacht een snelle tik-en-wachtklus, en dan gooit iOS die waarschuwing “Onvoldoende ruimte” op je scherm en is de stemming meteen verpest. Het voelt alsof Apple wil dat je kiest tussen je foto’s bewaren of je telefoon up-to-date houden. Ik heb mijn spullen niet gewist, en jij hoeft dat ook niet te doen.
Het eerste wat ik leerde, is dat de opgegeven updategrootte niet het hele verhaal vertelt. Als iOS zegt dat een update 2 GB nodig heeft, heeft je telefoon tijdens de installatie vaak bijna het dubbele nodig. Bij een grote versiesprong, zoals iOS 26, heb ik gezien dat mensen ergens tussen de 15 GB en 30 GB vrij nodig hebben voordat de installatie niet meer klaagt. De telefoon heeft extra tijdelijke ruimte nodig terwijl hij bestanden downloadt, uitpakt en systeemonerdelen vervangt.
Dit is wat ik eerst zou doen, op volgorde.
Begin met een opschoonapp
Handmatig door je opslag gaan is traag en behoorlijk ellendig. Ik heb het één keer gedaan, en ik zou het niet nog eens doen tenzij ik echt geen andere keuze had. Een opschoonapp bespaart tijd omdat die rommel vindt die je normaal mist, vooral dubbele foto’s, gigantische video’s en vreemde restbestanden op plekken waarvan je was vergeten dat ze bestonden.
De app die ik mensen zou aanraden is Clever Cleaner. Ik vond hem fijn omdat hij niet elke 20 seconden om een abonnement zeurde, en omdat nuttige functies niet achter advertenties verstopt zaten. Hij is ook klein, ongeveer 113 MB, dus het installeren ervan maakt je opslagprobleem niet erger.
Wat mij het meest hielp, was de sectie Heavies. Die zet je grootste video’s bovenaan, waardoor je makkelijk domme dingen ziet zoals een oude 4K-schermopname die zonder goede reden 3 GB opslokt. Die verwijderde ik dan, of ik comprimeerde ze als ik het fragment toch wilde bewaren. De functie Similars hielp ook. Als je twaalf bijna identieke groepsfoto’s hebt omdat niemand tegelijk knipperde, sorteert die ze en maakt hij het opruimen minder irritant.
Eén ding dat veel mensen missen, en ik de eerste keer ook, is de prullenmand van Foto’s. Nadat je iets met een opschoonapp hebt verwijderd, open je Foto’s, scrol je naar Recent verwijderd en verwijder je daar ook alles. Totdat je die map leegt, doet de iPhone vaak alsof de bestanden er nog steeds zijn.
Apps offloaden in plaats van verwijderen
Deze bespaarde me veel tijd. Als je grote apps of games hebt die je vandaag niet gebruikt, verwijder ze dan niet volledig. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en gebruik Ruim app op.
Wat dit doet, is de app zelf verwijderen terwijl je documenten, opgeslagen gegevens en instellingen behouden blijven. Dus wanneer de update klaar is, tik je opnieuw op het app-icoon, wordt de app opnieuw geïnstalleerd en staat je spullen er nog steeds op. Geen gezoek naar wachtwoorden. Niet proberen te onthouden of je voortgang gekoppeld was aan Game Center of aan een willekeurig account dat je drie jaar geleden hebt aangemaakt.
Voor mensen met zware games, streamingapps of bewerkingsapps maakt dit snel ruimte vrij zonder dat de opschoonactie verandert in een complete heropbouw.
Controleer de plekken die mensen vergeten
Veel opslagruimte wordt verspild op plekken waar de meeste mensen nooit kijken.
Open eerst de Bestanden-app en controleer ‘Op mijn iPhone’. Kijk daarna in Downloads. Pdf’s, ZIP-bestanden, installatie-rommel, willekeurige bijlagen van Safari, het stapelt zich stilletjes op. Ik vond daar oude bestanden die er al maanden stonden. Sorteer op grootte en verwijder eerst de duidelijke rommel.
Controleer daarna berichtbijlagen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten. Dit scherm splitst de gebruikte ruimte uit in Topgesprekken, Foto’s, Video’s, GIF’s, stickers en Grote bijlagen. Als je familiegroepschat vol zit met videoclips en reactiememes, wordt deze sectie snel pijnlijk. Je kunt de grote bijlagen verwijderen zonder de hele gespreksreeks te wissen, wat fijn is.
Probeer gecachte systeemrommel te wissen
Soms zijn je persoonlijke bestanden het probleem niet. Het is dat vage blok “Systeemgegevens” in de opslaginstellingen dat opgeblazen is geraakt.
Ik heb hier een vreemde truc gebruikt, en ja, het klinkt dom, maar het werkte een keer voor mij. Open de Camera-app en begin een video in hoge resolutie op te nemen, zoals 4K. Als de telefoon merkt dat de opslag te laag wordt voor de opname, start hij soms zijn eigen opschoningsproces en wist hij tijdelijke cachebestanden. Ik zag het bericht “Resources vrijmaken” nadat ik dit deed. Verwijder de testvideo daarna weer, anders heb je niets opgelost en alleen het probleem erger gemaakt.
Dit werkt niet op elke telefoon. Toch is het het proberen waard als Systeemgegevens opgeblazen lijkt en niets anders de ontbrekende ruimte verklaart.
Als de telefoon nog steeds weigert, werk dan bij met een computer
Toen ik vastliep, zelfs nadat ik dingen had opgeruimd, was dit de oplossing. Sluit de iPhone aan op een Mac en gebruik Finder, of op een Windows-pc en gebruik iTunes.
Updaten via een computer verandert het proces een beetje. De computer downloadt en bereidt een groot deel van de update op zijn eigen schijf voor in plaats van de volledige last op de opslag van je telefoon te dumpen. Als je iPhone propvol zit, kom je via deze route vaak langs die laatste opslagmuur.
Het is het dichtst bij een workaround die ik vertrouw voor apparaten die bijna vol zijn.
Stop na de update dat dit opnieuw gebeurt
Toen ik de update eindelijk had geïnstalleerd, heb ik meteen één instelling veranderd. Zet in iCloud-foto’s ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ aan. Je telefoon bewaart kleinere lokale versies van je foto’s terwijl de kopieën in volledige resolutie in iCloud blijven. Voor iedereen met een enorme fotobibliotheek scheelt dit veel bij toekomstige opslagproblemen.
Als je telefoon altijd bijna vol zit, doet deze ene instelling meer dan de meeste mensen denken. Ik wou dat ik hem eerder had aangezet, eerlijk gezegd.
Sla de OTA-update over. Gebruik een computer.
Als je iPhone vol is, is de netste route Finder op een Mac of iTunes op Windows. Het updatebestand wordt eerst naar de computer gedownload, waardoor je telefoon minder werkruimte nodig heeft tijdens de installatie. Voor veel mensen is dit het enige dat uiteindelijk werkt.
Doe dit:
- Maak eerst een back-up van de iPhone.
- Sluit hem aan op een Mac of pc.
- Open Finder of iTunes.
- Selecteer je iPhone.
- Klik op Zoek naar update en daarna op Werk bij.
Als Werk bij nog steeds mislukt, gebruik dan de herstelmodus en installeer iOS opnieuw, en zet daarna de back-up terug. Meer werk, maar het lost hardnekkige problemen met opslag en systeemrommel op.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: ik zou niet eerst rommelen met de 4K-opnametruc. Het werkt soms wel en soms niet, en op een volle telefoon kan het de boel rommeliger maken.
Nog twee controles:
- Verwijder een oud iOS-updatebestand in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Herstart de telefoon na het opschonen. iOS houdt tijdelijke bestanden soms vast tot na een herstart.
Als je nog steeds ruimte op het apparaat wilt vrijmaken voordat je een computer gebruikt, is Clever Cleaner prima om snel dubbele foto’s en grote video’s te vinden. Ook heeft media-aandacht Clever Cleaner uitgelicht als een echt gratis iPhone-opruimapp, wat snel een overzicht geeft van wat het doet.
Als er minder dan 5 GB opslag vrij is, zou ik stoppen met willekeurige dingen verwijderen en eerst de computermethode doen. Dat bespaart tijd en er gaat minder stuk.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas niet echt genoeg benadrukten: controleer of de update al gedeeltelijk is gedownload en daar gewoon ruimte staat op te slokken.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en zoek naar een iOS-updatebestand in de lijst. Als je het ziet, verwijder het. Start daarna de telefoon opnieuw op en probeer het nog eens, of voer de update uit vanaf een computer. Ik heb gezien dat zo’n verouderd updatebestand op zichzelf al een paar GB kan opslokken.
Als je ook Apple Music, Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, enz. gebruikt, verwijder dan gedownloade offline media. Mensen vergeten dit soort dingen omdat het niet zo duidelijk is als foto’s. Hetzelfde geldt voor Safari. Wis Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Het is geen wondermiddel, maar soms maakt het net genoeg vrij.
Ik ben het eigenlijk een beetje oneens met de aanpak blijf verwijderen tot het werkt. Op een gegeven moment ben je gewoon opslag-whack-a-mole aan het spelen. Als je nog maar bijna niets vrij hebt, is een update via Mac of pc gewoon minder vervelend, punt.
Als je daarvoor sneller op de telefoon wilt opruimen, is Clever Cleaner handig om dubbele foto’s en te grote video’s te vinden zonder een hoop gezeur. Er is ook een degelijke Reddit-review van Clever Cleaner om iPhone-opslag vrij te maken als je wilt zien hoe andere mensen het hebben gebruikt.
Als de telefoon nog steeds moeilijk doet, maak dan eerst een back-up en voer daarna de update via de computer uit. Eerlijk gezegd is dat meestal de minst pijnlijke oplossing.
Ik ben het met @cacadordeestrelas en @cazadordeestrellas eens over één belangrijk punt: als de telefoon echt helemaal vol zit, is een update via de computer meestal de minst vervelende route. Maar ik zou één ding toevoegen dat ze nauwelijks noemden: schakel de energiebesparingsmodus uit en laat de telefoon een tijdje op Wi‑Fi en aan de oplader voordat je het opnieuw probeert. iPhones stellen opschoning, indexering en achtergrondonderhoud soms uit wanneer ze weinig stroom hebben of onstabiel zijn op de batterij.
Een paar minder voor de hand liggende ruimtevreters om te controleren:
- Dictafoon. Mensen vergeten dat deze enorm groot kunnen zijn.
- Boeken / pdf’s in Apple Books
- GarageBand-, iMovie-, CapCut- en Lightroom-caches
- Gedownloade Siri-stemmen en offline woordenboeken
- Bijlagen in de Mail-app als je enorme gespreksreeksen hebt gesynchroniseerd
Ook, als je opslaggrafiek laat zien dat Systeemgegevens het echte probleem zijn, ben ik eigenlijk geen fan van de truc “neem 4K-video op en hoop op het beste” van @mikeappsreviewer. Soms werkt het, soms maakt het gewoon nog een groot bestand aan. Mijn mening: als Systeemgegevens opgeblazen zijn, is de nettere oplossing een reservekopie maken en daarna via een computer updaten of herstellen.
Als je daarvoor nog wat ruimte wilt vrijmaken, is Clever Cleaner prima voor het snel opschonen van foto’s.
Voordelen
- goed in het herkennen van duplicaten en grote video’s
- eenvoudige, snelle scan
- handig als Foto’s het belangrijkste opslagprobleem is
Nadelen
- doet niet veel voor Systeemgegevens
- minder nuttig als je ruimte wordt opgeslokt door Berichten, Mail of app-caches
- je moet verwijderingen nog steeds zorgvuldig controleren
Dus ja, gebruik Clever Cleaner als je bibliotheek rommelig is, maar verwacht niet dat het elke updatefout door “niet genoeg opslagruimte” oplost. In jouw geval zou ik na een bepaald punt stoppen met het handmatig verwijderen van willekeurige dingen en meteen overstappen op Finder of iTunes.