Mijn iPhone-opslag geeft aan dat gesynchroniseerde media een andere hoeveelheid ruimte innemen dan wat ik daadwerkelijk heb overgezet, en de cijfers lijken niet nauwkeurig. Ik probeer uit te zoeken waarom de opslag van gesynchroniseerde media op de iPhone onjuist is en hoe ik de onjuiste weergave van de grootte kan oplossen voordat ik zonder ruimte kom te zitten.
Na iOS 17 merkte ik iets vreemds op in iPhone-opslag. Er verscheen een enorm blok met de naam Gesynchroniseerde media, en het getal leek niet te kloppen. Als jij tegen dezelfde rommel bent aangelopen, hier is de eenvoudige versie.
Wat Gesynchroniseerde media betekent
Dit zijn bestanden die je vanaf een computer met een kabel naar de iPhone hebt gekopieerd, met Finder op Mac of iTunes op Windows. Muziek, foto’s, boeken en vergelijkbare bestanden. Vóór iOS 17 verdeelde Apple die bestanden over hun gebruikelijke apps. Muziek stond onder Muziek. Boeken stonden onder Boeken. Daarna veranderde Apple het label en stopte het door de computer gesynchroniseerde materiaal in één categorie met de naam Gesynchroniseerde media.
Als je het bestand uit de App Store hebt gehaald of op de telefoon hebt gedownload, blijft het onder de eigen app staan. Als je het vanaf een computer hebt overgezet, komt het terecht in Gesynchroniseerde media.
Je kunt het veilig verwijderen als de originele bestanden nog steeds op je computer staan. Er is wel één addertje onder het gras. Omdat een computer die bestanden daar heeft gezet, moet een computer ze ook weer verwijderen. De instellingen van de telefoon geven je hiervoor geen nette verwijderknop.
Waarom het opslagcijfer opgeblazen lijkt
Ik zag dit na de update, en het leek alsof mijn telefoon van de ene op de andere nacht dubbel zoveel ruimte had opgeslokt. Er is een rapportageprobleem in iOS 17 waarbij gesynchroniseerde bestanden dubbel lijken te worden geteld. Eén keer onder de app, en nog een keer onder Gesynchroniseerde media. Daardoor ziet het opslagscherm er erger uit dan de werkelijke situatie.
Het vervelende is dat de telefoon zich nog steeds gedraagt alsof de opslag vol is. Downloads mislukken. Updates weigeren te installeren. Willekeurige systeemtaken vertragen. Dus zelfs als het cijfer niet klopt, krijg je nog steeds met het probleem te maken.
Hoe ik Gesynchroniseerde media heb verwijderd
Methode 1, verwijder het via Finder of iTunes
- Sluit je iPhone aan op je Mac en open Finder, of op een Windows-pc en open iTunes.
- Kies je apparaat.
- Open het tabblad Muziek, Foto’s of een verwant tabblad.
- Haal het vinkje weg bij wat je niet langer wilt.
- Klik op Synchroniseer of Pas toe.
Zodra het synchroniseren klaar is, verwijdert de telefoon de uitgevinkte bestanden.
Methode 2, truc met een lege map voor gesynchroniseerde foto’s
Deze redde me toen oude gesynchroniseerde foto’s weigerden te verdwijnen.
- Maak een nieuwe lege map op je computer.
- Kies in Finder of iTunes die lege map als bron voor fotosynchronisatie.
- Klik op Synchroniseer.
De iPhone controleert de map, ziet dat er niets in staat en wist de oude set gesynchroniseerde foto’s. Het is een simpele oplossing, maar het werkt verrassend vaak.
Methode 3, verwijder en installeer Apple Music opnieuw
Als de rommel aan muziek gekoppeld is, zou ik proberen de Apple Music-app te verwijderen en opnieuw uit de App Store te installeren. In sommige gevallen blijft achtergebleven gesynchroniseerde muziekdata hangen na normale synchronisatieverwijdering. Opnieuw installeren ruimt onderdelen op die het gebruikelijke proces mist.
Waarom het oplossen van Gesynchroniseerde media misschien niet het hele probleem verhelpt
Zelfs als Gesynchroniseerde media het eerste was dat je opviel, heeft weinig opslag meestal meer dan één oorzaak. De iPhone begint raar te doen wanneer de vrije ruimte te krap wordt. Voor zover ik heb gezien, wil je ongeveer 5 GB tot 6 GB vrij houden zodat iOS ruimte heeft voor tijdelijke bestanden, updates, cache-rommel en achtergrondtaken.
Als je te dicht bij vol komt, zijn de symptomen saai en irritant. Vertraging in simpele menu’s. Apps die zonder duidelijke reden afsluiten. Camerawaarschuwingen. Mislukte update-installaties. Dat soort dingen.
En ja, Gesynchroniseerde media is vaak maar één deel van het geheel. De grotere opslagvreter voor veel mensen zijn foto’s. Bijna dubbele opnames, burstfoto’s, per ongeluk gemaakte schermafbeeldingen, enorme video’s waarvan je was vergeten dat ze bestonden.
Clever Cleaner pakt die extra bestanden aan. Ik heb het gebruikt nadat ik de gesynchroniseerde onderdelen had verwijderd. Het tabblad Similars groepeert bijna identieke foto’s en markeert een Beste foto, wat het opruimen van burstfoto’s sneller maakte. Het tabblad Heavies toont eerst de grootste bestanden met de bestandsgrootte erbij, zodat je geen tijd verspilt met zoeken door willekeurige albums. Het verwerkt ook alles op het apparaat, en dat heeft mijn voorkeur.
Wat voor mij werkte, was beide delen doen. Eerst de door de computer gesynchroniseerde bestanden verwijderen in Finder of iTunes. Daarna de fotobibliotheek opschonen. Daarna werd de vertraging minder en had ik genoeg ruimte voor de volgende iOS-update zonder opnieuw met het opslagscherm te hoeven vechten.
Wat je ziet, is vaak een probleem met de opslagindex, niet een zuivere telling van bestanden op de telefoon.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei. iOS 17 zorgde er inderdaad voor dat Synced Media bij veel meer mensen zichtbaar werd. Maar ik denk niet dat het altijd om dubbel tellen gaat in de echte zin van het woord. Vaak is de opslagdatabase verouderd en toont iPhone-opslag oude synchronisatietotalen, gecachte scangegevens of gereserveerde ruimte na een wijziging in de synchronisatie.
Een paar dingen veroorzaken het verkeerde aantal:
- Opslagindexering loopt achter na synchronisatie vanuit Finder of iTunes.
- Verwijderde gesynchroniseerde items blijven vermeld staan totdat iOS de opslag opnieuw scant.
- Muziek, boeken en foto’s die via kabel zijn gesynchroniseerd, worden onder één label gegroepeerd, waardoor het totaal niet klopt.
- Sommige apps melden gecomprimeerde grootte, terwijl iPhone-opslag de grootte op het apparaat toont.
- iOS bewaart tijdelijke bestanden tijdens synchronisatie. Die worden niet altijd snel gewist. Vervelend, maar gebruikelijk.
Wat ik eerst zou doen:
- Herstart de iPhone.
- Laat hem een tijdje opladen en verbonden zijn met wifi.
- Controleer de opslag na een paar uur opnieuw.
- Synchroniseer één klein item vanaf je computer en verwijder het daarna weer om een nieuwe telling te forceren.
- Werk iOS bij als je een oudere 17-build of vroege 18-build gebruikt.
Als het aantal nog steeds verkeerd is, maak dan een versleutelde reservekopie, wis de telefoon en zet die daarna terug. Dat klinkt extreem, ja, maar het lost kapotte opslagindexen vaker op dan mensen willen toegeven.
Controleer ook je vrije ruimte in Finder op Mac of iTunes op Windows. Als de totalen aan de computerkant en telefoonkant niet overeenkomen, is de grafiek van iPhone-opslag het deel dat ik minder zou vertrouwen.
Als je belangrijkste doel is om ruimte vrij te maken en niet om het label te repareren, dan helpt Clever Cleaner sneller met fototroep dan het handmatig te doen. Deze NY Weekly-recensie van Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag geeft een redelijk overzicht.
Korte versie: een onjuiste grootte van Synced Media betekent meestal verkeerde rapportage, trage herindexering of achtergebleven tijdelijke gegevens. Niet altijd ontbrekende ruimte, maar soms wel.
Wat mensen meestal in verwarring brengt, is dat Gesynchroniseerde media geen live meter per bestand is. Het lijkt meer op Apple’s opslagcategorie voor alles wat vanaf een computer is overgezet, plus welke verouderde registratie iOS ook nog heeft rondhangen. Dus ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer, maar ik zou terugduwen op het idee dat het altijd dubbel wordt geteld. Soms is het gewoon slechte categorisering en vertraagde opschoning, niet daadwerkelijk dubbel opslaggebruik.
Nog iets wat mensen missen: conversie verandert de grootte. Als je muziek, video’s of foto’s hebt gesynchroniseerd vanaf een Mac/pc, kan de iPhone ze opslaan in een ander formaat of met andere overhead dan de originele bestanden op je computer. Dat een batch van 3,8 GB op je desktop niet exact als 3,8 GB op de telefoon verschijnt, is heel normaal. Databases, miniaturen, albumillustraties, indexen en offline metadata nemen ook ruimte in. Apple’s grafiek is daar nogal vaag over.
Ik zou ook controleren of een deel van deze media gekoppeld is aan:
- lokale bestanden in de Muziek-bibliotheek
- gesynchroniseerde fotoalbums vanaf een computer
- Boeken of pdf’s die handmatig zijn gekopieerd
- oude tv- of filmbestanden die nooit goed zijn losgekoppeld
Eén nuttige test die niet echt werd genoemd: ga naar Instellingen > Algemeen > Info en vergelijk daar de beschikbare ruimte met de gekleurde balk in iPhone-opslag. Als die twee enorm van elkaar lijken af te wijken, liegt de grafiek waarschijnlijk meer dan het bestandssysteem.
Als je hoofddoel gewoon is om ruimte vrij te maken, en niet om Apple’s rare rekensom op te lossen, maak dan eerst de dingen schoon die je daadwerkelijk kunt beheren. Foto’s en video’s leveren meestal de grootste winst op. Ik heb Clever Cleaner daarvoor gebruikt, omdat het sneller is dan handmatig dubbele items en gigantische clips sorteren. Dit artikel over gratis iPhone-opruimtools voor het verwijderen van dubbele foto’s en grote video’s geeft een redelijk overzicht.
Dus ja, een verkeerde grootte van Gesynchroniseerde media betekent meestal:
- verouderde indexering
- verschillen door grootteconversie
- overhead van metadata/cache
- oude synchronisatieresten die Apple vergeten is correct te labelen
Klassieke onzin met iPhone-opslag, eigenlijk.
Ik ben het met @sternenwanderer en @waldgeist eens dat dit vooral een rapportage-/categoriseringsprobleem is, maar ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over het deel van de universele verklaring van dubbeltelling. Soms is dat zo. Vaak laat Apple gewoon één categorie slecht zien.
Een invalshoek die niet genoeg wordt genoemd, is APFS/opslagsnapshots. Na updates, herstelacties of intensief synchroniseren kan iOS ruimte vasthouden op manieren die het scherm Opslag slecht labelt. Daardoor kan Gesynchroniseerde media enorm lijken, zelfs wanneer de daadwerkelijk gesynchroniseerde bestanden kleiner zijn.
Een andere mogelijkheid: het gedrag van Opslag optimaliseren in Foto s of Muziek kan categorietotalen vreemd laten lijken, omdat lokale kopieën, placeholders en gegenereerde miniaturen niet netjes overeenkomen met wat je hebt overgezet.
Wat ik zou controleren:
- of het getal verandert na een volledige iCloud-synchronisatiecyclus
- of er vlak voordat dit begon een recente iOS-update is geweest
- of de gesynchroniseerde inhoud foto s of muziek is, omdat restanten van fotosynchronisatie meestal rommeliger zijn
Als je gewoon ruimte terug wilt, jaag dan niet op het label en richt je eerst op grote lokale bestanden. Daar kan Clever Cleaner helpen bij foto-/videorommel.
Voordelen van Clever Cleaner
- snel in het vinden van grote video s en vergelijkbare foto s
- makkelijker dan handmatig opruimen
- nuttig als de opslag nu krap is
Nadelen van Clever Cleaner
- lost een kapot label voor Gesynchroniseerde media niet echt op
- minder nuttig als je probleem vooral muziek/boeken is
- je hebt nog steeds Finder/iTunes nodig voor daadwerkelijk verwijderen van via de computer gesynchroniseerde items
Dus een verkeerde grootte betekent meestal slechte indexering, snapshots of categorieverwarring. Niet altijd echte dubbele opslag.